úterý 8. května 2018

RECENZE: Cíl - proces trvalého zlepšování

V dnešním světě je téma podnikání stále více a více populární. Co víc, v knihkupectví najdete nespočet knih, které se jím zabývají; některé jsou motivující, některé jsou ve formátu návodu. Eliyahu M. Goldrat je izraelský odborník v oblasti managementu, filozofie a všemožných systémů, které se v závodě dají využít. Svou knihu se rozhodl pojmout ve formátu románu, aby byla čtenáři blíž a četla se o to lépe.
Hlavní postavou je Alex Rogo, který má tři měsíce, aby ze svého neprosperujícího závodu vykouzlil efektivní fabriku s minimem zpožděných zakázek a lepšími výsledky v statistikách. Zoufalství střídá kreativita, která má však rozporuplné výsledky, ne všechno, co zní skvěle v teorii, se dá bezchybně zrealizovat v reálu. Alex se navíc musí starat o chátrající manželství a rozhodnout se, kde má postavené priority. Kniha tak nezabírá pouze pracovní prostředí a problémy se zakázkami, na řadu přijdou také rodinné krize a neshody s dětmi.

Audioknihou posluchače provází hlas Zbyška Horáka, který se mimo nahrávání věnuje také práci v Českém rozhlasu nebo TV Nova. Ze začátku jsem měla trochu problém s rychlostí nahrávky, jelikož mi přišla příliš pomalá. Jelikož se dá ale rychlost libovolně upravit, neměla jsem s poslechem sebemenší problém. Hlas byl opravdu příjemný na poslech a jednotlivé postavy byly hlasově odděleny, tudíž nahrávka nezněla monotónně.  Nahrávku jako takovou hodnotím pěti hvězdičkami.

Co se týče samotné knihy, mám z ní trochu rozporuplné pocity. Líbila se mi reálnost celého příběhu, hlavní postavy si na nic nehrály a bylo opravdu jednoduché se s nimi ztotožnit. Přišlo také na krize, kdy se objevená myšlenka nepovedla úplně zrealizovat, a celý závod musel projít kompletní reorganizací. Na řadu přišly také děti, které nás zavedly na skautský výlet, díky kterému jsme přišli na důležité poznatky, které se později daly uplatnit ve fabrice. Autor nechává čtenáře, aby si skrz příběhy a náznaky došel k svému vlastnímu závěru a snažil se přijít na vyústění situace, což rozhodně pomohlo k rychlejšímu zapamatování naučené techniky.

Na druhou stranu mi ale konec připadal nastavovaný, řešily se ty stejné věci stále dokola. Musím říct, že nepatřím do skupiny čtenářů, kterým měla být tato kniha věnována, tudíž jsou má negativa pouze detailní a na hodnotu knihy by neměla mít žádný dopad. Cíl je určen střední věkově kategorii a výše, lidem, kteří už mají s podnikáním nějaké zkušenosti a zvládnou pobrat termíny, které občas ze slov vyskočí. Každopádně bych titul mohla doporučit i ženám, vůbec nevadí, že se jedná o prostředí fabriky na zpracování součástek, každý si dokáže najít své vlastní poučení.

Opravdu obdivuji reálnost příběhu a všechny techniky, které se autorovi povedlo do příběhu vložit. Audiokniha byla krásně namluvena a poslouchání jsem si opravdu užila. Jelikož ale nepatřím do cílové skupiny posluchačů, neodnesla jsem si tolik jako někdo starší a zkušenější. Knize dávám 3 hvězdičky.

Za poskytnutí audioknihy mnohokrát děkuji webu audioteka.cz. Prvních 50 minut si můžete poslechnout zdarma zde.