sobota 2. prosince 2017

RECENZE: Oprawme se

Období Vánoc je většinou čas, kdy se většina lidí začne zajímat o různé druhy diet, které můžou po svátcích vyzkoušet. Co by to ale bylo za Silvestra bez namazaných chlebíčků a spousty nezdravého jídla k zakousnutí? Stoly se za pár týdnů začnou prohýbat pod napečeným cukrovím a celá rodina se sejde, aby spolu oslavila Nový rok. V lednu ale nastane čas, kdy se většina v rámci předsevzetí rozhodne, že letos je ten pravý čas na změnu životosprávy. A proto tu máme knihy, které nám můžou tato rozhodnutí pomoci zrealizovat.

Na začátku se setkáváme s okolnostmi, které stály za vznikem tohoto titulu. Dočítáme se o autorově cestě k zdravým potravinám a jak mu některé informace změnily pohled na svět.
Nerada bych označila vegetariánství, raw nebo veganství za „dietu“, jelikož se tu v první řadě rozhodně nejedná o hubnutí. Jedná se o požívání pokrmů, o kterých věříme, že jsou pro nás dobré. Možná jste už o raw stravě slyšeli, možná ne. Stanislav Skřička se rozhodl českým čtenářům přiblížit tento zatím ne moc rozšířený druh stravování – jezení pouze netepelně upravené zeleniny. Autor vyvrací známé fakty a přibližuje nám svůj pohled na pokrmy, které dennodenně konzumujeme.

Jelikož se sama o zdravé stravování zajímám a mám pár desítek knížek načtených, měla jsem knihu Oprawme se hned po vydání v hledáčku. Bohužel jsem ale místy měla pocit, že autor schválně ostatní potraviny shazuje a neobjektivně sděluje, že jen raw strava je ta správná. Některé informace sdělovaly úplný opak toho, co se obvykle dočítám v zahraničních titulech, tudíž jsem byla místy zmatená a netušila jsem, co pokládat za správné. Dočetla jsem se například, že mléko je jed a jeho pití nám blokuje příjem živin.

Kniha byla napsána podle scénáře dokumentu točeného s předními odborníky. I tak mě ale zarazilo, že většina názorů nebyla vědecky podložena. Například informace, že změna stravy může „vyléčit“ neplodnost, by nějaký ten důkaz potřebovala.

Také mi připadalo, že kniha pojímá až moc témat, která pouze naťukne, ale už je nedotáhne do konce. Najdeme tu totiž zmínky o: potravinách, sportech, pitném režimu, hubnutí, kosmetice, zvucích, dětech, bydlení i nemocích. Příště bych spíše uvítala, kdyby titul obsahoval pouze dvě až tři témata, která budou více popsána a vysvětlena.

Kniha je nicméně doplněna o nádherné a vtipné obrázky, které dělají čtení zábavnějším. Najdete v ní také příklady jídelníčků, které určitě ocení každý začátečník. Uvnitř najdete informace o všemožných druzích ovoce a zeleniny, přílohách a bylinkách. Nicméně také rady, jak se co nejdříve vyrovnat s tisícovkou nemocí, jak zvládat stres a jak je pro nás správný výběr potravin důležitý. Místy je text doplněn i o názory ostatních lidí, kteří si raw stravou prošli. Rozhodně oceňuji grafické zpracování, které je naprosto okouzlující. Titul se zkrátka bude ve vaší knihovničce vyjímat a upozorňovat na sebe všechny kolemjdoucí.

Myslím si, že pokud hledáte zajímavý dárek k Vánocům, není tato kniha vůbec špatnou volbou. Je plná zajímavých informací, které zaujmou maminku, babičku i nejlepší kamarádku. Já z ní sice byla místy zmatená, ale pokud hledáte tipy na zdravé potraviny, které jste ještě nevyzkoušeli, dozvíte se spoustu nového.

Za poskytnutí recenzního výtisku mnohokrát děkuji megaknihy.cz. Knihu si můžete prohlédnout zde.
megaknihy.cz