pondělí 23. října 2017

RECENZE: How to stop worrying and start living

Na světě neexistuje nikdo, kdo by se alespoň jednou za den ničeho neobával. Nemůžeme usnout, potí se nám ruce, nemyslíme na nic jiného.

Všichni moc dobře víme, co jsou to starosti. Setkáváme se s nimi každý den na cestě do práce, při důležitých prezentacích nebo na vlakovém nádraží, ze kterého právě odjíždí poslední spoj. Bojíme se, že uděláme nenapravitelnou chybu, nebudeme moci zaplatit účty nebo nestihneme vyzvednout sourozence ze školy. Starosti jsou zkrátka všude, kam se podíváme. Někteří se jimi trápí a nemůžou kvůli nim spát, druzí je neřeší a ostatní je ovládají tak dobře, že o nich píší knihy.

Dale Carnegie je americký spisovatel a učitel, který se narodil v roce 1888 v Missouri. Za svůj život napsal spoustu knih, ve kterých učí čtenáře překonat překážky a najít cestu ven z problémů skrz motivaci. Mezi jeho další tituly patří například: „How to win friends and influence people“ nebo „How to enjoy your life and job“.
I keep six honest serving-men
They taught me all I knew:
Their names are What and Why and When
And How and Where and Who.
-          Rudyard Kipling

Kniha „How to stop worrying and start living“ je rozdělena na osm částí, které se zabývají různými tipy, jak se přestat stresovat a strachovat. Autor nám vše vysvětluje skrz příběhy slavných (i neslavných) osobností, kteří se s ním podělili o své vlastní rady. Můžeme si tak například přečíst o Eleanor Roosevelt, američtích sportovcích nebo slavných investorech a majitelích celosvětových společností.

“Acceptance of what has happened is the first step in overcoming the consequences of any misfortune.“

Autor nám skrz příběhy vysvětluje, jak obrovskou moc starosti nad našimi životy mají. Způsobují infarkty a žaludeční vředy, ale i tak jim většina populace podléhá a neví, jak se s nimi vypořádat. Už hned po vydání se strhla vlna kritiky, a to hlavně ze strany psychologů a psychiatrů, kteří tvrdili (i tvrdí), že vše se motivací vyřešit nedá. Nicméně jsou to právě všechny ty příběhy, které dokazují, že pokud máte správný přístup, dokážete cokoliv.

Titul jsem četla v angličtině a ráda bych tímto apelovala na vás, abyste si koupi českého překladu rozmysleli a dali šanci originálu. Všechny ty citáty a poznatky se zkrátka nedají do češtiny přeložit tak, aby měly na čtenáře stejný dopad. Angličtina vůbec není těžká a termíny se mezi řádky skoro nevyskytují.

Pomalu se dostáváme k mému názoru. Na tento titul jsou vcelku rozporuplné názory, nicméně i kdybych vám tu chtěla vylíčit největší negativa a odradit vás od čtení, tak nemůžu, jelikož já tu knihu milovala. Na každé stránce jsem vždy našla něco, co mě překvapilo, zaujalo nebo ohromilo, a já si to hned musela modrým zvýrazňovačem podtrhnout, abych to při budoucím čtení co nejrychleji našla. Možná by někdo mohl mít problém s tím, že se některé rady ubírají k náboženství. Mně osobně to vůbec nepřekáželo, ale chápu, že někteří čtenáři si na to moc nepotrpí. Dle mého si každý najde tu svou radu, podle které se bude držet a která mu pomůže, nicméně pokud nejste křesťané, připravte se na to dopředu.

Titul jsem si naprosto užila a odnesla si z něho spoustu nových informací a poznatků. Pokud i vy někdy nemůžete spát ze všeho toho přemýšlení nad budoucností a vymýšlení plánů co se vaší zítřejší prezentace týče, měli byste po knize co nejdříve sáhnout. Dozvíte se, že někdy k překonání překážek stačí jen správný postoj.

For every ailment under the sun,
There is a remedy, or there is none;
If there b eone, try to find it;