sobota 23. září 2017

RECENZE: O myších a lidech

Salinaské údolí, dvacáté století a dva kamarádi, kteří se spolu potloukají světem. Jsou naprosto odlišní, nic je nepojí dohromady. Snad jen slib a nedosažitelná vidina spojená s vlastní farmou plnou králíků. Chodí spolu po světě, najdou si práci a hned o ni zase přijdou. Proč? Lennie má totiž o kolečko navíc a každá katastrofa, kterou nechtěně způsobí, je jen opět oddálí od jejich společného snu.

Autorem je americký spisovatel John Steinbeck, který se narodil v roce 1902. Zamiloval se do Kalifornie a rozhodl se život věnovat potloukání a cestování po světě. Pracoval na rančích, v cukrovarech a stavěl silnice. Za svá díla vyhrál Nobelovu cenu za literaturu v roce 1962.

Tato kniha, řadící se do klasické literatury, už rozhodně prošla mnohým z vás pod rukama. Ať už jste ji měli v povinné četbě nebo k maturitě, tato kniha je českými učiteli velmi oblíbená. Proč? Řeší totiž spoustu kontroverzních myšlenek, které byly ve třicátých letech dvacátého století v Americe aktuální. Setkáme se tu tedy například s černochy nebo neprávy lidí, které jsou představovány různými způsoby.

Hlavním hrdinou je nemajetný dělník George, který slíbil, že se postará o slaboduchého Lennieho, který po chvíli zapomene vše, co se mu před pár minutami řeklo. Nenechte se ale zmýlit, jelikož i když nemá všech pět pohromadě, dokáže unést tolik pytlů ječmene, jako žádný muž z okolí. Je přímo unesen myšlenkou chování králíků a pokud se mu něco nepovede, je smutný, že mu je George nedovolí vlastnit. Je kamarádský a hodný, nicméně je samozřejmé, že se za svou slaboduchost dostává do značných problémů, které v tuto chvíli znamenají přímo katastrofu. Mrtvá myš v kapse je potom už jen začátek za sebou jdoucích pohrom. George je na druhou stranu dělník jako každý jiný. Odpracuje, co má, nevyčnívá z řady. Svého kamaráda však brání před ostatními, a i když to s ním mnohdy nemá lehké, dokáží spolu vyjít.

Kniha je založena na dialozích, tudíž se čtenář potýká se spoustou nespisovných slov a dělnického slangu. Bez mála 110 stran uteče jak voda, proto je důležité věnovat pozornost každému detailu, jinak vám celý smysl ujde. Autor nic zbytečně nepopisuje, čtenáři vše jednoduše vysvětlí a vynechává omáčku, která by nás jen zdržovala.

Myšlenka knihy se mi líbila, nicméně mi přišlo, že byla načatá témata, která se mohla s koncem knihy dovyřešit. Znamenalo by to přidat pár desítek stran, ale například již zmíněná rasová odlišnost byla jen naťuknutá a nedotažená. Jelikož jsem se zaměřila na tuto myšlenku, nemohla jsem v knize dlouho najít to, co chtěl spisovatel říci. Proto bych doporučila stránky obracet pomaleji a více se na text soustředit.

Myslím, že v policích v knihkupectví nenajdete knihu s podobným tématem. Pokud jste O myších a lidech ještě nečetli, rozhodně bych autorovi dala šanci. Já mezi řádky sice pár věcí postrádala, ale svůj účel titul splnil na výbornou.