čtvrtek 20. července 2017

RECENZE: Pýcha a předsudek - Jane Austenová

Autor: Jane Austenová Vydáno v roce: 2009 | Nakladatelství: LEDA | Počet stran: 400

Pýcha a předsudek je příběh, který snad nikdy nepřestanu obdivovat, a to jak v psané podobě, tak ve filmovém zpracování. Sama si moc dobře pamatuji, kdy jsem před pár lety poprvé zhlédla film a naprosto si zamilovala prostředí Anglie v osmnáctém a devatenáctém století. Proto vás asi nepřekvapí, když na knihu uslyšíte jen samou chválu a nedočkáte se žádných negativ. Ty totiž Jane Austenová ve své tvorbě zcela postrádá.

Paní Bennetová má se svým manželem pět dcer, které by nejraději co nejdříve provdala do rukou bohatých manželů, kteří by vylepšili postavení rodiny. Tato dáma svou upovídaností a prostořekostí všechny návštěvníky spíše zastrašuje, proto si vždy oddychnou, když se mohou seznámit s panem Bennetem, který je úplně opačné povahy. Vše se změní ve chvíli, kdy z města na venkov přejede pan Bingley se svým přítelem Darcym a zúčastní se i nadcházejícího plesu. Nejstarší z dcer Jane hned upoutá mladého pána, pan Darcy na druhou stranu Elizabeth nenadchne vůbec. Jeho arogantní chování jí je proti mysli a jeho pýcha jí brání se s ním blíže seznámit. K tomu všemu se o něm dozví ošklivé pomluvy, díky kterým by s tímto mužem nechtěla pobýt ve stejné místnosti ani na pár minut.

Nechybí tu složité vztahy, venkovský i městský život, láska, pomluvy ani lži. Najdete tu zkrátka všechno, co byste v rodinném románu mohli hledat. Občas se v textu objeví i nějaká ta korespondence, díky které blíže poznáváte hlavní hrdiny, jejich charaktery a chování.

Elizabeth je krásná hnědovlasá dívka, která ve svém volném čase ráda čte, a především se prochází po okolí. V jejím chování by leckdo mohl vidět aroganci nebo neúctu, nicméně Líza do slov vkládá důvtip a nikdy nevyslovuje nahlas to, co by si opravdu nemyslela. Se všemi jedná jako sobě rovnými, nedělá rozdíly, ani když se jedná o Její jasnost nebo urozeného pána. Její milovaná starší sestra Jane je na druhou stranu velmi skromná a tichá, má dobré srdce a ve všech vidí jen to dobré. Její krása se nedá srovnat s žádnou dívkou v okolí, proto není divu, že uchvátí i mladého pana Bingleyho.

Knihy Jane Austenové oplývají nadsázkou, půvabem a krásou, kterou jako mávnutím kouzelnou hůlkou vnáší mezi řádky příběhu. Při čtení jako by se svět zastavil a vrátil se o pár století do minulosti do víru tanečních večerů, vybrané etikety a vznešeného chování. Její postavy si zkrátka čtenář nemůže nezamilovat. Dělají chyby jako my, špatně se zamilovávají, věří pomluvám a neobejdou se ani bez dalších špatných vlastností, díky kterým se s nimi můžeme více ztotožnit.

Jedná se jednoznačně o klenot mezi klasickou četbou, kterou by měl mít každý z vás alespoň jednou přečtený. Za mě je to titul, který budu číst stále dokola a nikdy mě neomrzí. Ať už si myslíte, že je klasika nudná a z pohledu dnešního čtenáře nečitelná, neplatí to rozhodně o knihách této autorky. Osobně si myslím, že svými příběhy daleko převyšuje autory dnešní doby a že její díla by měla být čtená a oceňovaná.