pondělí 8. května 2017

RECENZE: Všichni jsme z toho úplně na větvi

Abych vás naladila na atmosféru této knihy, připadá mi na místě, abych svou recenzi začala uprostřed a na začátek se vrátila až na úplném konci.

Některé části jsou doplněny o informace ze světa, co se právě dělo, který prezident usedl na křeslo v Bílém domě nebo kdo vyhrál zápas amerického fotbalu. Nesmí chybět ani odborné poznámky tatínka, které můžou působit až vtipně, hlavně pokud je převezme mladá vypravěčka a začne vám mezi řádky přikládat výsledky pokusů, kterými se vysoké školy doposud zabývaly.

Rosemary Cookeová je upovídaná malá holčička, která veškerý čas tráví se svou sestřičkou. Pokud si myslíte, že její vyprávění bude nudné, tak si počkejte na všechny vtipné příhody, kterými si Rosemary musela projít. Sami byste nevěřili, co všechno může takový student zažít, pokud je v nesprávný čas na nesprávném místě. Možná vám bude někdy připadat, že Rosemary mluví ve velkých detailech a ze svého vyprávění vynechává to nejdůležitější. Jsou to však tyto malé dílky, které se na konci složí do skládačky a vytvoří příběh, který mnohé čtenáře překvapí

Jelikož jsme na konci recenze, připadá mi správné, abych vám také řekla, jak se knížka líbila mě. Po tom, co má čtenářská dušička utrpěla šok na začátku a potom většinu knihy jen koukala napjatě mezi řádky, musím říct, že autorka odvedla skvělou práci. Na své čtenáře si připravila pár dějových zvratů, které pečlivě schovala, tudíž na vás vybafnou v polovině věty, zrovna když to nejméně čekáte.
Líbilo se mi, že si autorka dala záležet na vykreslení postav, což navozuje pocit, jako byste hrdiny znaly celý život. Jsou to hlavně trapné příhody, díky kterým se do nich vcítíte a porozumíte lépe jejich chování, nápadům a myšlenkám.

Celou knihu bych přirovnala ke slově tajemný, jelikož nikdy nevíte, co se stane dál. Snažíte si udělat odhad, ale nakonec to vzdáte a necháte se jen unášet čtivým vypravováním, které vás dostane až na úplný konec.
Abych tu však jen titul nevychvalovala, musím říci, že jsem na konci čekala nějaké velké finále, které by celý příběh dovršilo. Chápu, že autorka končila začátkem, kde se toho moc vykouzlit nedá, ale i tak jsem čekala alespoň na něco překvapivého. Připadalo mi, jako kdyby si Fowlerová vyplýtvala všechna překvapení na začátku a na prostředek a konec knihy už nic nezbývalo.
Pokud se i tak rozhodnete dát titulu šanci, mohu vás ujistit, že alespoň v jedné části z něho budete úplně na větvi.

,,Prostředek mého příběhu připadá na zimu roku 1996. Tou dobou se naše rodina scvrkla na sestavu, kterou ony staré záběry předznamenaly - já, matka a za kamerou neviditelný, leč zaručeně přítomný otec. V roce 1996 uběhlo už deset let od chvíle, kdy jsem se naposledy viděla s bratrem, a sedmnáct let ode dne, kdy zmizela moje sestra."

A jsme zase na začátku. U některých titulů je zkrátka těžké popsat děj, aniž byste neprozradili informaci, která by mohla čtenáři zkazit požitek ze čtení. Proto vám prozradím jen to, že hlavní hrdinkou je Rosemary Cookeová, která má dva sourozence, kteří z jejího života zmizeli. Nechali ji samotnou s otcem, který je posedlý svými výzkumy na vysoké škole v Davisu, a matkou, která nechce o zmizení jejích dětí mluvit. Tohle velké rodinné tajemství způsobilo, že se z malé a upovídané holčičky stala vysokoškolačka, která toho moc nenamluví a hovorům o své rodině se velkým obloukem vyhýbá. Co stojí za tím velkým tajemstvím?

Za poskytnutí recenzního výtisku mnohokrát děkuji megaknihy.cz. Na knížku se můžete podívat zde.