neděle 12. března 2017

RECENZE: Slepí ptáci (Ursula Poznanski)

Autor: Ursula Poznanski | Vydáno v roce: 2016 | Nakladatelství: Knižní klub | Počet stran: 360

Dva mrtví v salcburském kempu. Ona uškrcená, on zastřelený. Že by čin zhrzeného milence? Zdá se ale, že ti dva neměli vzájemné kontakty. Nebo je první dojem mylný? Salcburské duo vyšetřovatelů Beatrice Kasparyová a Florin Wenninger sleduje stopy, které mrtví zanechali na internetu. Najde je na facebooku, kde oba byli členy skupiny, kde se publikují básně plné temných poselství o strachu a smrti. A pak zemře další z milovnic poezie…

~*~*~
Je bílý zámek v bílých samotách.
Přes holé sály mrazení se plíží.
Psí víno k smrti choré drží při zdi.
A cesty ven zasypal sníh jak prach.

Beatrice Kasparyová je zpět a s ní i další nevyřešený případ plný skrytých hádanek a tajemství. Druhý díl salcburské dvojice vyšetřovatelů nás zavede na facebook, a to do skupiny milovníků poezie. Na první pohled přátelská diskuze obohacená o díla významných umělců však není tak nevinná, jak se může zdát. Dojde totiž k vraždě. A potom k další. Bea se spolu se svým kolegou Florinem vydává na místa činu a snaží se přijít hádance na kloub. Vrah si však s nimi zahrává, podstrkává nepravdivé informace a navádí do slepých uliček, které dvojici opět dostanou na úplný začátek. Jak chytře hrát hru s vrahem, jehož kroky jsou perfektně promyšlené a nenechávají za sebou chyby, kterých by se mohla policie chytnout?

Ursula Poznanski se narodila roku 1968 ve Vídni, kde vystudovala několik tamních univerzit. Mezi její další knihy patří například Erebos, Saeculum nebo kniha Pět, která u nás vyšla v roce 2015.

Autorčin styl psaní je v něčem jedinečný, ale kdybyste se mě zeptali proč, nedovedla bych odpovědět. Je to správným výběrem slov, použitými metaforami, realističností, nebo zkrátka jen faktem, že je Poznanski naprosto geniální? Při četbě jejich knih mám pocit, jako kdyby mě vtáhla k sobě do bubliny, kde do mě valí jednu informaci za druhou a já jen s otevřenou pusou postrádám jakákoliv vodítka, která by mi mohla pomoci dopadnout vraha dříve, než se to podaří hlavním hrdinům. To je však vskutku nemožné, jelikož jsou to právě detaily, které na konci zapadnout do mozaiky jako puzzle a vy jen vydechnete: ,,Ahaaaa, tak to jsem nečekal.“
Jsou to hlavně informace, kterým v průběhu čtení nepřikládáte žádnou váhu, které tvoří poslední díl skládačky.  Autorku obdivuji, zbožňuji, miluji a taky trochu nenávidím, jelikož je teď celá má čtenářská dušička závislá na jejích titulech.

Beatrice je matka dvou dětí, která to v životě nemá zrovna lehké. Už jen práce na oddělení vražd musí být pro ženu docela oříšek – přidejte k tomu dvě malé děti, rozzlobeného ex-manžela, naštvanou přítelkyni vašeho kamaráda, nevyřešené vraždy a vytvoříte dny, kdy je kafe vaším jediným přítelem. Od prvního dílu se však charaktery postav zlehka změnily, jelikož ze slečny Kasparyové máme nebojácnou ženu, která chrlí jeden nápad za druhým a nezastaví se, ani když leží nůž jejímu kolegovi u krku. Hádky s Achimem se uklidňují a Beatrice se může mimo práce také soustředit na svůj soukromý život, který nudou opravdu nevyniká.

Nad tím klenba nebe bez okras.
Zámek má třpyt. A bílou touhu stěny
odvrátil dotyk ruky pomýlený.
Hodiny trčí v zámku: zemřel čas.

Poznanski má vše perfektně promyšlené. Dovolím si tvrdit, že ani milovníka detektivek nemůže tato rakouská spisovatelka zklamat. To, co příběh dělá ještě realističtějším jsou postavy, kterým autorka věnovala spoustu času a vytvořila z nich charaktery, které si prostě nejde nezamilovat. V recenzi na první díl jsem si stěžovala na fakt, že policisté popíjeli vínko v kavárně a všude vládla poklidná atmosféra. (Já se tu snažím najít vraha a oni mě takhle oddalují od rozuzlení!!!) Nicméně to, co titul Pět postrádal, se autorce povedlo naprosto bravurně vylepšit v díle druhém.

Čím bych vás ještě měla nalákat? Jedná se zkrátka o titul, který doma zkrátka potřebujete. I když je to detektivní série, tak si musí získat naprosto každého (já třeba detektivky nesnáším, haha). Akcí nebitý děj, originalita, žádná hluchá místa a perfektně vypracované charaktery postav vytvoří ideální čtení, které vám nedovolí vrátit se k odpolední kávě ani vytouženému spánku. Slepí ptáci jsou úžasní, skvělí, naprosto geniální a já vám od srdce doporučuji, abyste si je přidali na váš to-read list.

Kde najdete knihu nejlevněji? Podívejte se ZDE na srovnání cen a vyberte ten nejlepší e-shop.