neděle 5. února 2017

RECENZE: After you (Jojo Moyesová)

Knihy Jojo Moyesové jsou známé po celém světě. Jestli jste od ní ještě žádnou knihu nečetli, vsadím se, že jste alespoň slyšeli o filmu Než jsem tě poznala se Samem Claflinem a Emilií Clarke v hlavních rolích. Příběh Lou a Willa okouzlil celý svět a spolu s autorčiným čtivým stylem psaní vykouzlil nepřekonatelný titul, který se v sekci romantiky dostal na žebříčku opravdu vysoko. Před nedávnem se do polic v knihkupectví dostalo pokračování tohoto bestselleru v češtině, nicméně to bych to nebyla já, abych už doma dva měsíce neschovávala ten stejný titul v angličtině. Nu což, alespoň jsem už konečně měla důvod titul otevřít a zjistit, jak příběh naší ztřeštěné Lou pokračoval dál.

Myslím, že spousta čtenářů mi dá za pravdu, že pokračování bestsellerů zkrátka nikdy nejsou tak dobrá jako jejich předchůdci. Sice byste rádi začali číst bez zbytečných očekávání, ale vzpomínky na to, jak jste si první díl neskutečně užili, vás doprovázejí na každém kroku. Já však ještě od autorky nikdy nic v angličtině nečetla, tudíž to alespoň v nějakém ohledu bylo jiné.

Hned na začátek bych asi měla podotknout, že kniha se ani v nejmenším nevyrovnala prvnímu dílu, což mnozí z nás čekali. Příběh jako byl Než jsem tě poznala zkrátka měl být ponechán bez pokračování, protože teď snižuje kvalitu i prvnímu dílu. Na knihách mi připadá kouzlené, že si čtenář může domyslet vlastní konec podle jeho gusta – někteří rádi happy-endy, někteří závěry uplakané. After you mi však připadalo jako nastavovaná kaše, která vznikla pouze za účelem vydělat co nejvíce peněz.
Nechápejte mě špatně, jelikož kniha se četla skvěle a příběh sám o sobě byl zajímavý a určitě by čtenáře zaujal…kdyby se nejednalo o pokračování něčeho jako je Než jsem tě poznala. Všem nám bylo jasné, že Lou bude trvat, než se přes svou minulou lásku dostane, ale akční zvraty, které se v knize sem tam objevovaly, byly spíše jen výkřiky do tmy. Kde je ta ztřeštěná Lou, kterou jsme znali z prvního dílu? Kde jsou její trapné momenty a situace, díky kterým nám tak přirostla k srdci?

Moyesová je spisovatelka, která mě nikdy neomrzí. Její knihy hltám od začátku do konce a mnohdy se k nim ještě s úsměvem vracím. Sama sobě si však vymyslela pořádnou výzvu, protože napsat pokračování světového bestselleru je i pro ty nejlepší pořádný oříšek. After you pro mě byla milá oddechovka, při které jsem si procvičila angličtinu a odpočinula si u příběhu ženy, která se té, kterou jsem znala, skoro vůbec nepodobala.

Proto vám radím, abyste k pokračování nepřistupovali s velkým očekáváním. Je to milé čtení, které vám zpříjemní víkendové odpoledne nebo chvilku při polední pauze, každopádně vám ani v nejmenším nepřiblíží emoce, které jste prožívali při čtení Než jsem tě poznala