středa 21. září 2016

RECENZE: Muž jménem Ove

V jednom malém domečku uprostřed Švédska bydlí devětapadesátiletý milovník aut značky Saab, opravář, pyšný řidič a odpůrce koček -  muž jménem Ove. U sousedů je velmi známý díky své urputnosti, mrzutosti a až nesmyslném dodržování pravidel. Řekli byste, že takový muž nemůže mít na světě žádné přátele, jelikož je nepříjemný i ke své vlastní kočce a k ostatním se chová odtažitě. Když se ale do sousedství nastěhují noví sousedé, kteří mu při té příležitosti hned nacouvají do poštovní schránky, odstartuje se kolotoč příhod, který vás rozesměje i rozbrečí zároveň.

Pokud jste tuto knihu ještě nečetli, určitě jste ji alespoň zahlédli na policích ve vašem místním knihkupectví. Ove se stal totiž bestsellerem po celém světě a vychvalují si ho statisíce čtenářů. Fredrik Backman pochází ze Stockholmu a kniha o milovníkovi značky Saab je jeho románovým debutem. Nakladatelství host vydalo i autorův další titul s názvem Babička pozdravuje a omlouvá se.

Muž jménem Ove kupuje počítač, který vlastně žádný počítač není.

Trvalo mi něco málo přes rok, než jsem se touto úzkou knížkou prokousala až na druhý konec. Zkrátka jsem jí nepřišla na chuť a do čtení se musela nutit. Před pár dny jsem se jí rozhodla dát opět šanci a ponořit se do Oveho života ještě jednou. Nevím, jestli za to mohl fakt, že jsem starší a vtipy jsem tenkrát nechápala, ale čtení jsem si napodruhé naprosto užila.

Humor, kterým je autor proslulý, vás do knihy vtáhne jedna dvě a vy se po chvíli budete jen smát nad tím, kam Oveho jeho mrzutost dovedla a jaké vtipné příhody se mu staly. Asi nemusím zmiňovat, že se Ove nemusí strefit do vkusu každému, jelikož i mne samotné trvalo pár měsíců, než jsem knížce přišla na chuť.

Co vlastně dělá náš hlavní hrdina? Opravuje dům a jezdí v Saabu. Saab miluje a předem nenávidí všechny, kteří podporují jinou značku, protože Saab je zkrátka nejlepší. Nemyslete si, že Ove celý den jen nadává na svět a obdivuje svůj krásný dům za volantem svého oblíbeného auta. Má také světlejší stránky, do kterých rozhodně patří jeho nekončící láska ke své ženě Sonje.

Každá kapitola je doplněna o vtipný název, který vám zaručeně alespoň vykouzlí úsměv na rtech a navnadí na čtení. Krátké věty vám pak zaručí dlouhé čtení bez přestávek, které povede k dokončení knížky za jedno odpoledne.

V příběhu také narazíte na spoustu věcí ze všedního života, které vás rozesmějí, ať už chcete či nechcete. Čím starší čtenář je, tím více se dokáže s Ovem ztotožnit.
Pokud vás tento devětapadesátiletý muž zaujal, myslím, že není nic lepšího, než si jeho příběh přečíst co nejdříve.