neděle 11. září 2016

RECENZE: Láska s chutí makronky

Autor: | Vydavatelství: Mladá fronta | Počet stran: 376 | Rok vydání: 2015

Hledá se nejlepší pekařka! Každý z účastníků má k zalíbení, které našel v přípravě pečených lahůdek, své vlastní důvody. Baculatá Jenny čelí syndromu prázdného hnízda a problémům v manželství. Svobodná matka Claire obětovala životní sen kvůli dceři a nemůže se vymanit ze vztahu s mužem, který ji využívá. Pro bývalou učitelku Vicki je mateřská role náročnější, než původně očekávala, snad kvůli komplikovanému vztahu s matkou. A zdánlivě dokonalá Karen je odhodlaná vyhrát, aniž by její pečlivě vypilovaná maska byť jen na okamžik sklouzla a odhalila, co se skrývá pod ní. Mít vládu v kuchyni se jim daří dokonale, nad svými životy už to však tak jednoduché není. Kniha je průběžně doplňována recepty a životním příběhem slavné pekařky paní Eadanové. I za jejím věhlasem se však skrývá osobní tragédie.

~*~*~

Prosklenými dveřmi vejdete do sluncem zalité kuchyně. Hned vás omámí oslnivá vůně právě upečeného masového koláče s tím nejkřupavějším těstem, které se vám jen rozpouští na jazyce. Zvědavě nakouknete skrz malá dvířka, která vás dělí od toho nejlahodnějšího pokrmu. Pracovní deska je uklizená a pečící potřeby úhledně srovnané v kredenci. V proutěné míse se tyčí pyramida toho nejšťavnatějšího ovoce připravené pro malé dětské ručičky, aby je co nejdříve snědly.

Vaše kroky směřují na terasu, kde už majitelka kuchyně Kathleen Eadenová prostírá k čajovému dýchánku. Na stole nesmí chybět toasty s plátky lososa, rozkošné vanilkové dortíčky, řezy Battenberg, domácí chléb se zavařeninou, vdolečky, delikátní mini sušenky, skotský mandlový koláč a jahodový dort se šlehačkou. Vše je doplněno o porcelánové hrníčky, do kterých se s příchodem hostů nalije právě uvařený Earl Grey s kapkou mléka či plátkem citronu.
Posaďte se, protože čajový dýchánek právě začíná.

Kathleen je nejlepší pekařkou v širém okolí. Vzhlíží k ní jak staré babičky, tak mladé slečny, které chtějí pro své okolí připravit něco dobrého k snědku. Její kuchařka Dokonalé pečení z roku 1966 se dočkala nevídaného ohlasu a stala se nezbytnou součástí každé hospodyně. Tato elegantní dáma – manželka majitele obchodního řetězce Eaden´s – se stala vzorem mnoha žen a kuchařek.

O půl století později se v Anglii koná pekařská soutěž Hledání nové paní Eadenové, která slibuje vydání vlastní knihy, pravidelnou rubriku v časopise a peněžní odměnu. Z mnoha účastníků se do praktické části dostanou čtyři nadané hospodyňky a otec Mike, který se rozhodne všem ukázat, že pro své dětičky zvládne připravit nákyp či čokoládové pusinky stejně dobře, jako každá jiná žena.

Při čtení této knihy sledujeme příběhy baculaté Jenny, které se rozpadá manželství a pečení je to jediné, co jí na chvíli dostane pryč z těžké reality. Po dobu soutěže je velmi nervózní, ale její upečené dobrůtky si pochvalují všichni v okolí. Působí příjemně a snaží se být pro ostatní soutěžící oporou a dobrou kamarádkou. Jenny si zkrátka oblíbíte, ať už díky jejím pokrmům či chování. Dále tu máme učitelku Vicki, která doma vychovává rozkošného chlapce Alfieho a Claire s Karen, které se díky pečení vždy odreagují a jejich dorty jsou známé u všech sousedů okolo.

Je vlastně na vás, koho si ze soutěže oblíbíte nejvíce. Každý příběh je v něčem odlišný a čtenář se ztotožní právě s tím, se kterým má nejvíce společného. Kouzlo této knihy je, že si jsou i přes to všechno v něčem podobné a hlavní hrdiny spojuje přátelství, které byste v dnešních soutěžích jen těžko hledali.

Kapitoly jsou vždy na začátku doplněny o úryvky z kuchařky Kathleen Eadenové, ze kterých budete chtít knihu co nejdříve odložit a vydat se do své vlastní kuchyně připravit celou škálu těch nejsladších dobrot. Celou knihu totiž doprovází nekončící láska k pečení, která vám buď vytvoří sliny na jazyce, nebo neodolatelnou touhu upéct něco mimořádného. Já při čtení vždy skončila s něčím dobrým v ruce, jelikož jsem zkrátka nemohla číst o jahodových koláčích a vanilkových makronkách, aniž bych něco zrovna nejedla.

Jedná se o výborně napsanou oddechovou knihu, která potěší jak starší pekařky, tak milovníky jídla. Podle mě by se z titulu dal vytvořit i skvělý film, protože mimo kuchařské soutěže se v příbězích prolínají i životní osudy, které nejsou nutné, ani plné klišé. Láska s chutí makronky zkrátka potěší duši každé ženy, ať už má ráda oddechovou četbu či nikoliv. Proto vám ji doporučuji pořídit maminkám a babičkám k narozeninám, protože se jim bude zaručeně líbit.

Za poskytnutí recenzního výtisku mnohokrát děkuji Mladé frontě. Na knihu se můžete podívat zde.
kniha.cz