čtvrtek 25. srpna 2016

RECENZE: The Jane Austin Book Club

In California's central valley, five women and one man join to discuss Jane Austen's novels. Over the six months they get together, marriages are tested, affairs begin, unsuitable arrangements become suitable, and love happens. With her eye for the frailties of human behavior and her ear for the absurdities of social intercourse, Karen Joy Fowler has never been wittier nor her characters more appealing. The result is a delicious dissection of modern relationships.

~*~*~

Každý měsíc se skupinka pěti čtenářů sejde v domě jednoho z nich a společně debatují nad knihou, kterou pro daný měsíc vybrali. Spolu s knihami byste u nich našli také spoustu dobrého jídla a vína, které samozřejmě nesmí chybět. Řekli byste, že si ničím nejsou podobní, ale něco je přeci jen spojuje – láska k novelám Jane Austinové

O tomto titulu jsem snila několik měsíců, bohužel ho však žádný z obchodů neměl na skladě, a tak jsem musela čekat spoustu týdnů, než ho opět naskladní. Četla jsem několik velmi pochvalných recenzí, které mě jen utvrdily v tom, že chci tuto knížku mít ve své poličce a konečně si o ní udělat vlastní názor.

Pokud si myslíte, že se děj knihy bude věnovat pouze knihám, tak jste na omylu. The Jane Austin book club nevypráví o celosvětově uznávané spisovatelce, ale o životních osudech hlavních hrdinů. Každý z nich nás provede jednou osudovou vzpomínkou z jejich života, seznámí nás s důležitými lidmi, kteří navždy změnili jejich život k dobru, nebo ho na dlouhá léta poznamenali. Jane Austin je svými novelami poznamenala a při čtení životních příběhů byste nejeden ihned přirovnali k těm, které tato spisovatelka napsala.

Někteří z vás možná vědí, že čtení v angličtině miluji, a už jen fakt, že je titul napsaný v jiném jazyce, má u mě velkou hodnotu. Nicméně se nemohu ubránit pocitu, že tohle bylo to jediné, co mě na knize potěšilo. Čekala jsem večery strávené debatováním nad knihami a vrácení se tak k nezapomenutelným knihám Jane Austinové. Samozřejmě, že se něčeho takového dočkáme, ale větší část knihy nemá s knižním klubem vůbec nic společného. Příběhy hlavních hrdinů byly místy zajímavé, ale nebylo na nich nic překvapivého, nic, co by mě přinutilo číst dál a nepřestat. Po většinu času jsem jen znuděně koukala mezi řádky a netrpělivě očekávala moment, kdy se všichni opět sejdou a prodiskutují hlavní zápletky vybrané knihy.

Nepamatuji si nic, co by mi vyloženě utkvělo v paměti. Některé pasáže mi připadaly nudné, některé nedokončené a uspěchané. Mám ráda jednoduché příběhy, ale The Jane Austin book club mi nepřinesl nic nového. Jelikož kniha popisuje příběhy mnoha hrdinů, neměla autorka čas jednotlivé charaktery více popsat, tudíž o nich víme jen drobné střípky, díky kterým nám k srdci nepřiroste ani jeden z nich. Kdyby se děj věnoval pouze hlavní hrdince Jocelyn, myslím, že by kniha vůbec nebyla špatná. Osudy všech členů klubu však byly tak propletené, že těch bezmála 300 stran bylo zkrátka málo a navozovalo to čtenáři pocit, že je dílo zbytečně uspěchané.

Pokud jste milovníci Jane Austinové a na její knihy nedáte dopustit, myslím, že si i přes všechny zápory v knize něco pozitivního najdete. Má očekávání však tato kniha nesplnila.