středa 11. května 2016

RECENZE: Neohlížej se

Autor: | Vydavatelství: Baronet | Počet stran: 256 | Rok vydání: 2016

Samanta je ve vlastním životě cizinkou. Až do té noci, kdy se svou nejlepší kamarádkou Cassie zmizela, o ní všichni říkali, že má všechno – bohatství, popularitu i přítele jako ze snů. Samantu sice naleznou, na nic si však nepamatuje. Neví, kdo je, ani co se té osudné noci událo. Zatímco se snaží pospojovat úlomky své minulosti dohromady, uvědomuje si, že o takový život, jaký dřív vedla, nestojí. Bláznivě se zamiluje do Carsona Ortize, kluka, kterému na ní vždy záleželo a k němuž se ta stará Sammy nechovala hezky.

Cassie ovšem stále není k nalezení. Pravda o tom, co se jí té noci stalo, je však pohřbena nejen hluboko uvnitř Samantiny hlavy. Zná ji i někdo jiný, někdo, kdo se chce ujistit, že o ní dívka pomlčí navždy. Samanta chce pouze jediné – zjistit pravdu. Ale co když na tom, aby si nevzpomněla, závisí její život?

~*~*~

Probouzíte se do světlem zalité místnosti. Nevíte, kde jste, kdo jste, ani co se s vámi stalo. Jedinou společností vám je pípání strojů, na které vás doktoři připojili a neznámí lidé, kteří jsou údajně vašimi rodiči. Podle všeho jste se se svou nejlepší kamarádkou ztratily v lese a vy jste se tou jedinou, která se našla. Co byste na místě Sammy dělali vy?

Dívka spolu s rodiči odjíždí do honosného sídla, ve kterém bydlí, a následně se dozvídá o svém životě a minulém já. Bývala královnou střední školy – nemyšlenou, zlou a krásnou dívkou, která randí jen s těmi nejlepšími kluky a obědovou pauzu tráví jen v té nejvyšší společnosti. Zjišťuje, že celou tu dobu přehlížela staré kamarády, kteří za ní stáli celou dobu – ať už jim házela klacky pod nohy nebo je za zády pomlouvala. Vše se změní v okamžiku, kdy se jí začnou vybavovat vzpomínky na tu noc, kdy spadla z útesu a její nejlepší kamarádka byla prohlášena za nezvěstnou. Někdo ji začne pronásledovat a psát výhružná psaníčka na kus žlutého papíru.

Autorkou této knihy je přední autorka New York Times – Jennifer L. Armentrout, která bydlí se svým manželem v západovirginském Martinsburgu. Často píše, a když zrovna ne, věnuje se zahradničení, posiluje nebo sleduje zombie filmy. Autorka dále pod pseudonymem J. Lynn vydala knihu „Počkám pro tebe“.

Vždy jsem patřila mezi čtenáře, kteří v obchodě prvně zamířili ke stojanu s bestsellery a o ostatní knihy nezavadili ani pohledem. Až poslední dobou jsem se naučila dát šanci titulům, které na své obálce nemají zlatou samolepku hlásající nejprodávanější pecku. Zjistila jsem, že právě za bestsellery většinou stojí romantické příběhy plné klišé a prapodivných zvratů, ze kterých jsem po dočtení zklamaná a nejčastěji je ihned posílám dál. Nakladatelství Baronet tento rok přišlo s desítkami novinek, které opravdu stojí za povšimnutí. A „Neohlížej se“ rozhodně patří mezi ně.

Hned na začátek bych měla říci, že jsem na toto téma četla už mnoho příběhů, tudíž se rozhodně nejedná o převratný a originální nápad. Na druhou stranu mě však autorka vtáhla do děje, jak se to žádné jiné před ní nepovedlo. Každá stránka pro mě byla skvělým zážitkem a každá věta dalším dobrodružstvím. Kapitoly jsou místy doplněny o tzv. flashbacky, se kterými se s hlavní postavou vracíme do dne, kdy se jí celý život obrátil vzhůru nohama.

Sammy je postava, která se vyvíjí spolu s příběhem – poznává samu sebe spolu se čtenáři a mění svůj pohled na svět od základů. Myslím, že si ji oblíbí každý z vás (ať už její nafoukané či nové já).  Ze slečny nastrojené v drahých šatech od světových návrhářů, se stává obyčejná studentka, která se nebojí prosadit svůj názor, i když je v sázce její reputace a prestiž.

Neříkám, že se nejedná o předvídatelný příběh plný neuvěřitelných zvratů. Ale rozhodně na vás čeká pár momentů, kvůli kterým příběh nabírá neskutečné akce a rychle vás vtáhne do děje. Já osobně jsem si čtení neskutečně užila, jelikož autorky styl psaní na mě zapůsobil jako dětská pohádka. Musela jsem číst, i když se hodinová ručička přibližovala k druhé hodině ranní a na mě stále čekala kupa domácích úkolů a prací. Byla bych moc ráda, kdybyste této knize dali šanci, jelikož si na ní každý najde to své a vy od ní rozhodně nebudete odcházet zklamaní. Mezi novinkami se někdy mohou skrývat skvosty, které byste normálně přešli bez povšimnutí, ale zaslouží si vaši pozornost.  Autorka rozhodně odvedla skvělou práci a já její knihu „Neohlížej se“ mohu jen a jen doporučit.

Za poskytnutí recenzního výtisku mnohokrát děkuji Baronet.cz.