sobota 21. května 2016

RECENZE: If I Should Die Before I Wake

Autor: | Vydavatelství: Harcourt | Počet stran: 312 | Rok vydání: 2003

~*~*~

Hilary nesnáší Židy. Protiví se jí s nimi mluvit, koukat se na ně nebo jen s nimi dýchat stejný vzduch a pobývat v jedné místnosti. Se svým přítelem Bradem se i přes matčin nesouhlas rozhodla přidat do gangu a dát tak najevo celému městu, že Židé jsou jen podprůměrná špína, která mezi Němci nemá co dělat. Nezaslouží si bydlet ve stejné čtvrti, scházet se s nimi na stejných místech nebo jen říct jediné špatné slovo o Němcích. Hilary je nesnáší tělem i duší a dokázala by udělat cokoliv, aby už nemusela ve svém životě žádného Žida potkat.

Po tom, co je po nehodě dívka odvezená do místní židovské nemocnice, se její názory však začínají měnit. V bezvědomí upadá do vzpomínek na život jisté Chany, která žije se svou židovskou rodinou v Polsku. Je pronásledována Němci a následně se svou babičkou přemístěna do tábora, kde musí hodiny dřít a hladovět. Jak tento příběh vůbec s Hilary souvisí? Kdo je Chana a proč je jí její rodina tak blízká?

Autorkou této knihy je americká spisovatelka Han Nolan, která se narodila roku 1956 v Alabamě. Miluje tanec, svého manžela a hlavně psaní, kterému se věnuje už od střední školy. Mezi její další knihy patří například Crazy, A Summer of Kings nebo Dancing on the Edge. O autorce si víc můžete přečíst na jejím webu zde.

"Let us not be foolish," he said. "No Germans would politely knock on our door."

Co se týče postav, vytvořila autorka knihu plnou skvělých charakterů, na které určitě nikdy nezapomenete. Na jednu stranu tu máme cílevědomou, tvrdohlavou Hilary, která si jde za svým i přes mrtvoly a své názory by nezměnila, ani kdybyste jí pohrozili smrtí. Na straně druhé milou a přátelskou Chanu, která by udělala cokoliv pro to, aby byla ona i její rodina v bezpečí. Ztratila spoustu svých příbuzných, potýkala se spoustou nemocí a musela pracovat bez pořádného přídělu potravy.
To, co mi na Chaně bylo blízké, byl její vztah k houslím. Milovala jsem, jak o nich mluvila a popisovala je jako to nejlepší, co ji kdy v životě potkalo. Autorka dokázala dívku popsat velmi reálně a nevynechala ani pocity úzkosti a beznaděje, které by v její situaci potkaly každého z nás.

Kniha je rozdělena na středně dlouhé kapitoly, které jsou někdy z pohledu Hilary a někdy Chany. Osobně jsem si Chanu oblíbila více, tudíž jsem četla hodně rychle, jen abych se už dozvěděla, co se s její rodinou stalo. Angličtina mi nepřipadala těžká, ale myslím, že začátečníci by mohli mít s porozuměním problémy. Mně osobně chvíli trvalo, než jsem si zvykla na ty krátké věty, kterými je kniha napsána. Čtenář si ale na autorčin styl zvykne vcelku rychle, tudíž to vůbec nevidím jako negativní věc.

Knih s tématem druhé světové války jsem četla desítky. Celkově patří mezi mé nejoblíbenější a vždy dám ráda šanci něčemu novému, co jsem předtím neměla tu šanci si přečíst. Han Nolan mě překvapila hned několikrát - originálním příběhem, postavami, realisticky popsanými situacemi a  sny utopenými v slzách jedné malé dívenky.

Kniha je nabitá emocemi, které vás zaplaví jako vlna tsunami. Většina děje se odehrává v Osvětimi, a pokud jste tento koncentrační tábor v minulosti navštívili, stane se pro vás příběh o to reálnější. Já sama si některá místa představila v těch největších detailech a kniha si tak hned získala místo v mém srdci. Párkrát jsem měla slzy v očích a nutkání promluvit si o knize s někým jiným a vypovídat se z té nespravedlnosti, kterou autorka v příběhu popisuje. If I should die before I wake vás nezanechá bez emocí. Budete jich mít tolik, že nebudete vědět, jestli se smát nebo brečet. Myslím, že by tato kniha ve vašem to-read listu zkrátka neměla chybět.

Za poskytnutí recenzního výtisku mnohokrát děkuji englishbooks.cz. Na knihu se můžete podívat zde.