neděle 20. března 2016

RECENZE: Dívka ve vlaku

 Autor: | Vydavatelství: Ikar CZ | Počet stran: 328 | Rok vydání: 2015

Rachel dojíždí ranním vlakem do Londýna. Den co den si prohlíží útulné předměstské domky, a když vlak na chvíli zastaví u návěstidla, naskýtá se jí pravidelně letmý pohled do soukromí mladého páru. Postupem času Rachel začíná mít pocit, že ty dva lidi zná. Představuje si, že je zná. Dá jim dokonce jména: Jason a Jess. Jednoho dne však zahlédne něco, co ji šokuje. Stačí pouhá minuta, než se dá vlak zase do pohybu, a náhle je všechno jinak… Krátce nato se Rachel dozví, že se „její“ Jess pohřešuje, a proto se rozhodne obrátit na policii. Není si jistá, zda tím nenadělá více škody než užitku, zatímco se stále více zaplétá do příběhu, který není její, ale jenž nakonec obrátí naruby život úplně všem…
   ~*~*~
 
Nejprodávanější kniha minulého roku, výhra v nejprestižnějším žebříčku The New York Times Bestsellers a prodaná práva společnosti Dreamworks na filmovou verzi s Emily Blunt v hlavní roli. Není divu, že se Dívka ve vlaku stala nejočekávanější knihou roku 2015 a každý milovník knih si od data vydání nechával v diáři volné místo, aby si mohl pro titul zaběhnout a co nejdříve se do něho pustit. 
Jelikož se kniha pyšní hned několika ocenění a řadě doporučení ze strany slavných spisovatelů, nemohla jsem si ji nechat ujít. Před otevřením jsem neměla nejmenší tušení, o čem příběh je, jelikož jsem se vyhýbala recenzím či kritickým komentářům. Zkrátka jsem si na ni chtěla udělat vlastní názor. 

Myslím si, že nebudu přehánět, když napíši, že mě autorka vtáhla do příběhu hned po úvodních odstavcích. Dívka ve vlaku se pro mě stala naprostým překvapením a ještě teď, pár hodin po dočtení, nemohu skrýt pocity nadšení, překvapení a ohromení.

Vypravěčkou nám je nespolehlivá alkoholička, které se rozpadla kariéra a manželství. Každé ráno, přesně v 8:04 nasedá do vlaku a cestuje do Londýna, aby před svou spolubydlící Cathy skryla fakt, že je už tři měsíce nezaměstnaná a útěchu dennodenně hledá ve sklenici vína. No, a jelikož Rachel nemá co na práci, dívá se oknem ven a pozoruje okolí. Abychom byli přesní, tak dům číslo patnáct, který obydluje zamilovaná dvojce Jason a Jess. Každé ráno vyhlíží terasu, na které Jess sedává a s úsměvem si povídá se svým manželem, který ji láskyplně hladí po ramenou. 

O pár kroků dál stojí dům, ve kterém Rachel bydlela se svým manželem Tomem až do chvíle, než ji začal podvádět. Ten dům raději přehlíží a v hlavě si představuje život, kteří její hrdinové - Jess a Jason - bezpochyby mají. Jednoho dne však naše vypravěčka zahlédne na zahradě Jess s jiným mužem. Dívka se druhý den objeví na titulních stranách všech místních plátků. Pohřešuje se.

 Po dvou sklenkách červeného se Rachel vydá na policii. A i když nemá s případem vůbec nic společného, rozhodne se záhadu vyřešit a samu sebe zapojit do vyšetřování.


Autorkou této knihy je anglická spisovatelka Paula Hawkins, která vyrůstala v Zimbabwe a roku 1989 se přestěhovala do Londýna. Patnáct let se věnovala novinařině, poté zkusila své štěstí ve psaní. Dívka ve vlaku je její prvotinou, která hned po vydání sklidila nevídaný úspěch hned v několika zemích.
 ~*~*~

Kniha je psaná z pohledu několika postav - Rachel, zmizelé Megan a Anny. Všechny tři postavy se ve vypravování doplňují, tudíž příběh neztrácí na napětí a udržuje své čtenáře v pozoru až do samotného konce. Možná bych jen doporučila sledovat data na začátku kapitol, jelikož se děj několikrát vrací do minulosti a mohl by se vám poté zdát trochu zmatený. 

Při čtení narazíte na spoustu postav, které se buď jen mihnou okolo, nebo se s postupem času vrátí a odhalí další kousek příběhu. Věřte mi, že se vaše podezření budou měnit s každou stránkou, protože jestli autorka něco umí opravdu bravurně, tak je to matení svých čtenářů a svádění na špatnou stopu. Fakt, že je nám příběh vyprávěn hlavně z pohledu alkoholičky, která si většinu detailů stejně nepamatuje, vás bude mást o to více. 

Autorka rozhodně odvedla skvělou práci. Napsala mrazivý thriller plný překvapení a dějových zvratů, které vás donutí zůstat vzhůru až do pozdních ranních hodin. Já otáčela jednu stránku za druhou a nemohla se čtením přestat. Jediné negativum vidím v tloušce, jelikož 328 stran je pro takhle skvělou knihu opravdu málo.

Nechci vám toho o charakteru jednotlivých postav moc prozradit, protože samotné poznávání hlavních hrdinů je na této knize to nejzajímavější. Čím méně toho víte, tím víc si knihu užijete. Já si ji párkrát vzala i do vlaku, abych si navodila tu správnou atmosféru. 

Jedná se o bravurně napsanou knihu, jejíž obsah vás natolik překvapí, že budete netrpělivě očekávat filmové zpracování a modlit se, aby autorka co nejdříve napsala další titul. Já vám Dívku ve vlaku mohu vřele doporučit, ať už jste milovníci thrillerů či scifi a fantasy. Tato kniha si zaslouží vaši pozornost. A pokud ještě teď, po dočtení této recenze ji odmítáte dát šanci, tak mohu říct jen jediné - děláte obrovskou chybu.


  Za poskytnutní recenzního výtisku mnohokrát děkuji Martinus.cz. Na knihu se můžete podívat zde.
martinus.cz

8 komentářů:

  1. Této knížky jsem si všimla už hodněkrát ale nikdy jsem nezkoumala, o čem je. Teď vypadá zajímavě. :)
    eL

    OdpovědětVymazat
  2. Taktiež som o knižke počula už miliónkrát, no ešte sa ku mne nedostala. Asi to, z časti aj po tvojej recenzii, vezmem do vlastných rúk :-) Ďakujem za článok, je skvele napísaný a nápomocný :-)

    OdpovědětVymazat
  3. Knížku teď poslouchám jako audioknihu a baví mě to :D
    Super recenze.

    OdpovědětVymazat
  4. Musím si ji konečně přečíst, neustále na ní čtu samé pochvalné recenze a celkově se o ní hodně mluví :)
    Moc pěkná recenze :)

    Ohněm Políbená

    OdpovědětVymazat
  5. Na knihu se chystám, četla už jsem tolik nadšených a pozitivně laděných recenzí :)

    OdpovědětVymazat
  6. Taky mě bavila, i když mám dojem, že autorka si tak docela nedokázala vybrat mezi společenským románem a thrillerem a takhle to tak trochu skončilo na půl cesty - až tak nadšená jsem nebyla, kniha mi připadala trochu nedotažená, ale i tak se skvěle četla a bavila mě :)

    Moc pěkně napsaná recenze!

    OdpovědětVymazat
  7. Fakt tak dobrý? Sakra, měla bych si to dát na to read list. :D

    OdpovědětVymazat
  8. Moc pěkná recenze... Já na Dívku ve vlaku slýchávám smíšené názory, takže jsem si ji označila jako knihu, kterou musím přečíst, abych si na ni udělala vlastní názor :) Jsem moc zvědavá, tak snad na ni brzo dojde.

    OdpovědětVymazat

Moc děkuju za každý komentář! Moc si jich vážím:)