pátek 26. února 2016

RECENZE: Stoletý stařík, který vylezl z okna a zmizel

Autor: | Čte: Martin Stránský | Počet stran: 400 | Rok vydání: 2012

Allan Karlsson má narozeniny. Je mu sto let. Vlastně důvod k oslavě. Starosta i místní tisk se připravují na velkolepou oslavu, stoletý stařík má však docela jiné plány. Jednoduše zmizí – a brzy je celé Švédsko kvůli jeho útěku vzhůru nohama. Jenže s podobnými věcmi už má Allan své zkušenosti – v mládí koneckonců uvedl do zmatku celý svět.
Jonas Jonasson ve svém románu vypráví o jednom veselém útěku a také o šíleném životním příběhu svéhlavého muže, který se sice nikdy nezajímal o politiku, ale přesto byl vždy nějak zapleten do velkých historických událostí 20. století.

   ~*~*~

V jednom nejmenovaném švédském domově důchodců se dějí velké věci. Všichni jsou připraveni přivítat oslavence Allana Karlssona, který v tento den slaví své sté narozeniny. Na oslavu se sešli lidé z celého okolí, dokonce i sám starosta a média. Stařík však na oslavu nepřijde. Jednoduše zmizí a nechá za sebou jen otevřené okno a spoustu nezodpovězených otázek. To vzbudí v obvykle poklidném městečku obrovský rozruch. Unesl ho někdo? Je obětí nějakého zločineckého činu? 
Allan se však rozhodl oslavit sté narozeniny po svém a udělat si menší výlet zahrnující ukradený kufr, revolver a spoustu nových přátel.

Autorem této knihy je švédský spisovatel Jonas Jonasson, který se narodil roku 1961 ve Växsjö. Pracoval jako novinář, mediální konzultant, založil vlastní poradenskou firmy a byl producent švédské televize. Po dvaceti letech začal se psaním. Jeho prvotina Stoletý stařík, který vylezl z okna a zmizel, se stala celosvětovým hitem a nejprodávanější švédskou knihou za rok 2010 a 2011. Mezi autorovy další knihy patří například Analfabetka, která uměla počítat -  (recenzi si můžete přečíst zde.)

Myslím, že neexistuje knihomol, který by v obchodě tuto knihu přehlédl. Krásná oranžová obálka zdobí regály knihkupectví a rozhodně upoutává pozornost každého čtenáře. Já se rozhodla dát šanci audioknize, jelikož Martin Stránský je jeden z mých nejoblíbenějších interpretů a poslech jím namluvené knihy mě ještě nikdy nezklamal. Celkem se jedná o dvanáct hodin dlouhou nahrávku, která není doplněna o žádnou hudební kulisu ani dlouhé pauzy mezi kapitolami. Celkově zpracování bylo na jedničku a nemám k němu jedinou výtku.

Kniha je rozdělena do třiceti kapitol, kdy půlka z nich vypráví o přítomnosti a ta druhá o životě mladého Allana Karlssona coby montéra atomových bomb. Na čtenáře místy čeká pěkná nálož vulgárních slov, které by mohly přece jen někoho od četby odradit. Osobně si myslím, že dodávaly příběhu na vtipnosti, tudíž bych je vůbec jako negativum nebrala.

Co se týče interpretace audioknihy, tak nemohu být spokojenější. Pan Stránský se snažil knihu pojat vtipně a měnit tón hlasů podle postav. Jeho interpretace mi do celkového prostředí této knihy naprosto sedla a místy jsem se nemohla přestat smát. Žádných nedostatků jsem si nevšimla, tudíž mohu pana Stránského při výběru audioknih vřele doporučit. 


Autorův styl psaní se vymyká všemu, co jsem kdy za svůj život přečetla, a nemohl by se lišit více. Jonas Jonasson je známý svým výběrem absurdních jmen, humorem a velkou porcí nadsázky. Také se nebojí ve svých knihách kritizovat politiku, která v jeho dílech hraje obvykle velkou roli. Nad některými pasážemi se musí zasmát snad každý čtenář, ať už je tato kniha v jeho oblíbeném žánru či nikoliv. 

Na můj vkus autor do příběhu bohužel zapojil až moc postav, což vedlo k tomu, že jsem se v nich začala už po prvních pár hodinách ztrácet. Nerada srovnávám knihy vedle sebe, ale Analfabetka mi zkrátka přišla lepší, vtipnější a propracovanější.
Na to, že se jedná o autorovu prvotinu, rozhodně odvedl výbornou práci, ale bohužel nepatřím mezi čtenáře, kteří by knihu mohli jen vychvalovat a říct, že je lepší než autorovy další tituly.

To, co se ve Staříkovi nepovedlo, autor bravurně napravuje ve své nadcházející knize. Ani tak se nemusíte bát, že by vás Stoletý stařík nudil a vy byste si četbu neužili. Je to kniha plná vtipů, které vykouzlí úsměv na rtech každému posluchači či čtenáři. Pokud si chcete odpočinout a zasmát se nad dobře napsanou knihou, mohu Stoletého staříka, který vylezl z okna a zmizel vřele doporučit. 




Za poskytnutí audioknihy mnohokrát děkuji audioteka.cz. Knihu si můžete koupit zde.
audioteka.cz

5 komentářů:

  1. Ani nevím, jestli mě víc bavila Analfabetka nebo Stařík, možná trošku Stařík. :) Analfabetku mám čtenou i poslouchanou, audio Stařík na mě ještě čeká. :D

    OdpovědětVymazat
  2. Ja som videla film, ale prišiel mi divný :-D

    OdpovědětVymazat
  3. Ja som knihu ešte nečítala a nevidela som ani film. Ale už sa na to veľmi dlho chystám. Po hodnotení však neviem, či sa mi to vôbec oplatí :)

    Čo je dobré to musím mať aktuálne aj s extra mega GIVEAWAY

    OdpovědětVymazat
  4. Já četla Staříka i Analfabetku a musím říct, že Stařík se mi líbil víc... Analfabetka na mě působila dojmem, že ohrává již použité vtipy. I přesto se ale budu zajímat i o další autorovy knihy, je to příjemné čtení :)
    Přeji hezké pondělí,
    K

    OdpovědětVymazat
  5. Skvělá recenze:) Rozhodně zkusím dát Staříkovi šanci:)

    OdpovědětVymazat

Moc děkuju za každý komentář! Moc si jich vážím:)