pátek 4. prosince 2015

RECENZE: Krycí jméno Verity


Autor: Elizabeth Weinová | Rok vydání: 2015 | Nakladatelství: Cooboo | Počet stran: 312

 V říjnu 1943 se nedaleko Paříže, v okupované Francii, zřítilo britské špionážní letadlo. Jeho pilotka a pasažérka byly nejlepší přítelkyně. Jedna z dívek má naději, že přežije. Druhá hru o život prohrála dříve, než začala.
Když Verity chytne gestapo, myslí si, že nemá žádnou šanci na přežití. Jako tajný agent chycený na nepřátelském území zažívá nejhorší noční můru jakéhokoliv špióna. Nacisté ji ale ihned nezabijí, dají jí na výběr: Buď jim odhalí svou misi, anebo ji strašlivým způsobem popraví.
A ona se rozhodne říct jim pravdu. Avšak ne takovou, jakou očekávají.


   ~*~*~
 
 Strhující příběh o přátelství, odvaze a zradě.
 
Je rok 1943 a ve světě panuje válka. Muži umírají na bitevních polích, pod rukou nacistického gestapa nebo v kokpitu letadla řítícího se střemhlav k zemi. Většina z nich pracuje v utajení pod smyšlenými jmény a neplatnými doklady, jelikož chtějí převážet uprchlíky či důležité dokumenty do jiných zemí. Krycí jméno Verity vypráví o dvou dívkách žijících v Anglii, které jsem až po uši zamilované do letadel, hukotu motoru a adrenalinu pulzujím v celém těle. Jsou odlišné, avšak létání je spojí dohromady a vytvoří pevné a nekončící přátelství.

Když se však jejich letadlo na cestě za tajnou misí porouchá, jejich životy se změní v noční můru. Verity chytne gestapo a rozhodně se ji mučit tak dlouho, dokud jim neprozradí všechny podrobnosti o Royal Air Force. Podlehne, bude lhát nebo se nechá umučit k smrti?

Elizabeth Weinová  je americká spisovatelka, která se narodila v říjnu roku 1964 v New Yorku. Píše převážně fiction a young adult. Mezi její další knihy patří například ,,Rose under fire", ,,The winter prince" nebo ,,The Empty kingdom". Pokud chcete, můžete se podívat na její blog zde a přečíst si její krátké povídky či essaye.



Pokud pilně sledujete knižní novinky, chodíte do knihkupectví nebo jen v metru zvědavě pokukujete po plakátech nad eskalátory, nemohla vám tato kniha uniknout.  Mě osobně na ni nalákal trailer, který je opravdu moc povedený a atmosféru knihy skvěle vystihl. 

Krycí jméno Verity je kniha plná tajemství. Je vyprávěna pomocí zápisků, které si pilotky zapisovaly, tudíž jsou často lživé a my čtenáři nikdy nevíme, jaké verzi věřit a jaké ne. Autorčin styl psaní je čtivý, avšak nemusí bohužel sednout všem. Elizabeth Weinová často volila i názvy z terminologie a věřte mi, že pro mě byly některé pasáže trochu nudné a zdlouhavé.

Vše se točí jen okolo letadel a techniky létání, tudíž pokud těmto věcem moc neholdujete, nejspíš budete ze čtení trochu zklamání. Z traileru jsem se nejvíce těšila na Veritin pobyt ve věznici, bohužel mi zacházení s vězni připadalo nereálné (neříkejte mi, že by ji za to její chování v realitě už dávno neumučili k smrti.)  Z celého příběhu jsem byla krapet zmatená, a i když se mi druhá část z pohledu Maddie líbila o hodně více, nestačila na to, aby mě přesvědčila, že tato kniha stojí za to.

Musím uznat, že autorka dokázala skvěle vykreslit hlavní postavy, dát jim své vlastní kouzlo a dostatečný prostor. Verity mi neskutečně sedla a její trefné poznámky na účet věznitelů mi vždy vykouzlily úsměv na rtech. Líbilo se mi, jak si dovedla zachovat chladnou hlavu a utahovat si z lidí i v těch nejhorších chvílích jejího života.
 
Příběh je výjimečný v tom, že neobsahuje žádné trápení nad ztracenou láskou ani zamilované citáty. Jde tu pouze o krásné přátelství mezi dvěma kamarádkami, kterým nebylo souzeno být spolu. Nebudu říkat, jak je to skvělá kniha a že se vám bude zaručeně líbit, obrázek si o ní musíte zkrátka udělat sami. Pokud jste příběh dvou pilotek četli, určitě mi dejte vědět, jak se vám líbil!:)
 

4 komentáře:

  1. Pěkně napsaná recenze. Knihu jsem nečetla ale asi by mi ani nesedla jak to tak čtu. :)

    Zvu tebe a tvé čtenáře na mou giveaway. :)
    Moje první giveaway

    OdpovědětVymazat
  2. Tak na Krycí jméno Verity jsem se moc těšila :) Ale nevím co si po přečtení tvé recenze o tom myslet :D protože já jsem se taky těšila na ten její pobyt ve věznici a pokud to bylo nereálné... tak zkrátka nevím :(
    http://fandombeforebloodcz.blogspot.cz/

    OdpovědětVymazat
  3. O téhle knížce jsem hodně uvažovala. Právě mám rozečteno Two boys kissing (Líbali jsme se) od Davida Levithana, takže možná až to dokončím, sáhnu právě po této. Jinak krasna recenze. :-) Na mem blogu najdeš první recenzi na První, tak budu ráda za názor. :-)
    www.clairer-blog.blogspot.cz

    OdpovědětVymazat
  4. Skvělá recenze a krásné fotky :) O téhle knížce taky uvažuji :)Skoro všichni ji moc chválí, takže jsem na ni zvědavá :) Ale mám tušení, že to není kniha úplně pro mě.Nemám ráda knihy s válečné tématikou, tak se trochu bojím, že mě Verity zklame.

    OdpovědětVymazat

Moc děkuju za každý komentář! Moc si jich vážím:)