pátek 4. září 2015

RECENZE: Ostré předměty (Gillian Flynnová)

Autor: Gillian Flynnová | Čte: Lenka Krobotová | Nakladatelství: Knižní klub | Počet stran: 272

V zapomenutém missourijském maloměstě Wind Gap došlo nejen k jednomu, ale hned ke dvěma brutálním vraždám malých dívek, jimž byly navíc po usmrcení vytrhány všechny zuby. Mladá chicagská reportérku Camille Preakerová na své rodné město nevzpomíná zrovna ráda, ale když ji tam šéfredaktor pošle o událostech napsat, bere to jako jako příležitost získat sólokapra a naplnit tak konečně touhu po pořádné žurnalistické kariéře. Lidé, kteří ji znají odmala, by jí přece mohli prozradit leccos, co cizincům neřeknou. Návrat na místa dávných traumat však otevírá staré rány a vyšetřovaný případ se jí nakonec bude možná nepříjemně osobně týkat. Kontroverzní, znepokojivý literární debut autorky bestselleru Zmizelá podobně jako filmy Davida Lynche ukazuje, že za líbivou fasádou bohatých předměstí se skrývá temnota a zlo.

~*~*~
Od té doby, co před osmi lety Camille z města odjela, se svou neurotickou matkou - všemi oblíbenou Edorou Preakerovou nepromluvila. Celé dětství ji totiž ničila ve společnosti konejšivých slov a různých tablet pro zvířata, která ji s radostním podávala před spaním. Není divu, že mladá reportérka našla útěchu v heslech vyrytých do kůže a v krvi vytékající z otevřených ran.

Jako plnoletá odcestovala do Chicaga a našla si práci v místním vydavatelství, ve kterém píše články do časopisu a podílí se na všemožných rozhovorech a zpráv ze světa. Pár dní po té, co státem otřese novinka týkající se úmrtí dvou dívek z Wind Gap, je mladá reportérka svým šéfem poslána do svého rodného města, aby vyzpovídala svědky a sepsala článek pro další vydání. Její příjezd však otevře staré rány a odhalí dávno zapomenutá tajemství, která měla raději zůstat nevyřčená.

Autorkou této knihy je bývalá novinářka Gillian Flynnová, která vyrůstala v Missouri a nyní žije v Chicagu. Mezi její další knihy patří například Zmizelá a Temné kouty. Všechny tyto tituly vydalo v češtině nakladatelství Knižní klub a na všechny už byla prodána filmová práva.
"Dítě vychované jedem bude vždycky hledat útěchu v násilí a ubližování druhým."
 Pokud už můj blog čtete déle, nejspíš víte, že detektivky ráda nemám a vyhýbám se jim velkým obloukem. Patřím mezi čtenáře, kteří u knížek neradi přemýšlí, tudíž je pro mě hrozně těžké přečíst detektivku aniž bych s ní třikrát nehodila o zeď a neprobodávala ji zlým pohledem při každé možné příležitosti. Na druhou stranu také možná víte, že ráda zkouším nové věci a hledám své oblíbence i v těch nejméně oblíbených žánrech.
Hned na začátek bych ráda podotkla, že se nejedná o klasickou detektivku. Příběh má v sobě také prvky horroru a thrilleru, což - jak možná někteří z vás ví - je rozhodně můj šálek kávy.

K dispozici jsem měla audioknihu namluvenou paní Krobotovou (odkaz na další její audioknihy zde.) Musím říct, že jsem chvíli na zvyknutí potřebovala, ale po úvodních kapitolách mi už neskonale sedla a já si poslech díky ní moc užila. Bohužel musím říct, že nemusí sednout každému, jelikož v jejím podání zní postavy až zle a většina z nich stejně. Pokud však nepatříte mezi ty nejnáročnější posluchače, tak si knihu i přes to užijete. Na konci kapitol na vás také čeká menší hudební vsuvka, která příběhu dodává strašidelný nádech a je rozhodně vítaným překvapením.
No a jak se mi teda Ostré předměty líbily? Nebudu lhát, když řeknu, že mi místy opravdu běhal mráz po zádech a já tu danou větu radši hned pustila druhým uchem ven, abych si nepřivodila nějaké trvalejší následky. Camille je skvělá vypravěčka a na to jak mrazivý ten příběh doopravdy je, k němu přistupuje s odstupem a kamennou tváří, která vás vystraší o to více. Je to skvělá kniha plná nečekaných zvratů, které vás donutí být vzhůru až do pozdních ranních hodin a přemýšlet o ní celý den v práci či ve škole.

Za poskytnutí audioknihy mnohokrát děkuji audioteka.cz. Knihu si můžete prohlédnout zde.
audioteka.cz

EDIT: Bych to nebyla já, abych si v Praze nenechala notebook se všema fotkama. V neděli po příjezdu na intr je hned vyměním;)