čtvrtek 24. září 2015

RECENZE: Květy z půdy

Autor: Virginia Cleo Andrewsová | Rok vydání: 2014 | Nakladatelství: Moba | Počet stran: 384

Jediný tragický moment na dálnici mění doposud idylický život mladé šťastné rodiny v absurdní příběh. Po otcově smrti zůstávají sourozenci Christopher, Cathy a dvojčata Cory a Carrie se svou matkou sami a hlavně bez prostředků, a tak se Corinna rozhodne pro riskantní návrat k velmi bohatým rodičům, kteří ji však před lety vydědili. Děti zavře do podkrovního pokoje, kde jim vlastně nic neschází, nic kromě čerstvého vzduchu, živých květin a pocitu volnosti. Na půdě, kam je přístup jen z onoho pokoje si vybudují papírovou "zahradu"...
   ~*~*~
Znáte ten pocit, když chodíte po knihkupectví a stále pokukujete po knížce, kterou opravdu moc chcete, ale víte, že si ji nikdy nekoupíte? Já kolem Květů z půdy chodila více jak rok, prohlížela si tu krásnou obálku, vždy prolistovala pár prvních stránek a poté knihu opatrně vrátila na své místo. A i když jsem se opravdu moc snažila, kniha si ke mně i přes to našla cestu. Ještě teď - bezmála dva týdny poté -, si vybavuju tu radost, kterou jsem měla, když jsem knížku přebírala od paní pošťačky a pohledem ji vybízela, aby co nejrychleji odešla, jelikož už jsem se nemohla dočkat, až si zalezu s horkou čokoládou do postele a konečně  balíček rozbalím.

Sourozenci Dollangangerovi mají vše, co by si jen mohli přát - dostatek peněz, střechu nad hlavou a milující rodiče, kteří je podporují ať se děje, co se děje. Christopher už od dětství touží jít ve šlépějích svého otce a stát se prvotřídním doktorem. Cathy se chce stát tanečnicí, která jednoho dne okouzlí všechny diváky v hledišti, dostane se jí obrovského potlesku a lidé si o ní budou povídat jako o druhé Maje Plisecké.
Svět se jim však otočí vzhůru nohama, když jejich tatínek zemře při autohavárii a matka - zvyklá utrácet všechny ušetřené peníze - jim s lítostí oznámí, že už je sama nezvládne živit a musí poprosit své rodiče o pomoc. Ti ji však vydědili hned po tom, co se vdala za nevlastního bratra svého otce a bude ji stát spoustu úsilí, než je přesvědčí, že svých hříchů lituje a nikdy už je nebude opakovat.
Fakt, že vůbec nějaké děti má zatajila a řekla, že je musí ukrýt na půdě, dokud nepřesvědčí svého otce, aby ji opět zapsal do své poslední vůle.
Ze slíbených dvou dnů se však stanou dva týdny a z nich dva měsíce. Co se stane s rodinou, pro kterou jsou peníze důležitější než vlastní děti?

Autorkou této knihy je americká spisovatelka Virginia Cleo Andrewsová, která se narodila roku 1923 v Norfolku, stát Virginia. Ve svých dílech kombinovala prvky "gotického hororu" a rodinné ságy, hlavním tématem bylo rodinné tajemství a zakázaná láska. Její knihy byly přeloženy do bezmála čtrnácti jazyků. Autorka zemřela ke konci roku 1986 ve věku šedesáti tří let.

Myslíte si, že už jste četli spoustu originálních knih a žádná už vás nepřekvapí? Tak to jste ještě nečetli Květy z půdy.

První díl této rodinné ságy vypráví o bezmoci, smutku, lásce a přežívání. Cathy vás hned na začátku zaujme svými vypravěčskými schopnostmi a zavede vás do příběhu, kde se láska trestá zbičováním a jediný nesprávný pohled vyhladověním. Každou situaci vám pečlivě převypráví a nevynechá sebemenší detail. Bude vám povídat o tom, jak bezmocně se cítili a jak těžké bylo převzít roli matky a postarat se o dvojčata Coryho a Carrie, kteří se každý den vztekali a jediné co chtěli, bylo sluníčko a láska vlastní maminky.

Ke knize jsem přistupovala s velkým očekáváním, jelikož ji většina čtenářů hodnotila velmi pozitivně a tak není divu, že jsem od příběhu očekávala první poslední. S odstupem musím říct, že mě celý příběh opravdu překvapil a ještě teď mi běhá mráz po zádech při pomyšlení na některé pasáže.

Jak bych Květy z půdy tedy zhodnotila? Jedná se o skvěle napsaný příběh čtyř sourozenců, ke kterým se osud zachoval až moc nespravedlivě. O příběh, ve kterém si lásku nekoupíte za drahé dary, nové baletní střevíčky ani za ty nejdražší knihy. Autorka odvedla opravdu skvělou práci a já se už teď nemůžu dočkat, až si přečtu druhý díl!

Za poskytnutí recenzního výtisku mnohokrát děkuji megaknihy.cz. Na knihu se můžete podívat zde.