neděle 9. srpna 2015

RECENZE: Mysterium tremendum (Sebastian Rainer)

Autor: Sebastian Rainer | Vydáno v roce: červen 2015 | Nakladatelství: Panteon | Počet stran: 252
 
Nový objev českého undergroundu 70. let!
Příběh se odehrává v 70. letech v Beskydech. Mladý výtvarník způsobí autonehodu, která ničivě dopadá na obyvatele vesnice i umělcovu psychiku. Román zaujme fanoušky filmů Davida Lynche a románů Stephena Kinga. Z české tradice navazuje na Ladislava Klímu či Gustava Meyrinka. Zjevná inspirace vychází i z textů kapely The Plastic People of the Universe.

 
  ~*~*~
V poslední době je návštěva knihkupectví docela riskantní nápad. Minutu po tom, co podrážky mých nových tenisek opustily bezpečí Fruitisima a vydaly se prozkoumat regály bestsellerů, mi bylo jasné, že jsem měla raději zůstat ve společnosti výborné zmrzliny a jahodového koktejlu. 
Hned u vchodu mi totiž slečna do ruky vrazila slevu 5% na knihu Mysterium tremendum (ano, uvědomuju si, že to vlastně žádná sleva není), nasměrovala mě ke stojanu s novinkami a nepřestala mluvit o tom, jak výhodná ta sleva ve skutečnosti je. Také nezapomněla upozornit na nový dokument a soundtrack, který se ke knize speciálně natáčel, a nenápadně při tom mrkala ke stojanu vedle pokladny. Já jsem si to však už razila k anglické literatuře, tudíž se slečna zklamaně otočila a vydala se k dalšímu zákazníkovi.
  ~*~*~
Dávám raději přednost zahraničním autorům, tudíž jsem byla velmi zvědavá, jak se mi tato kniha bude líbit. Myslela jsem si, že s takovou obrovskou mediální kampaní a podtitulkem "Stephen King už není jediný, kdo vás dostane..." budu z knihy nadšená. To, co však po přečtení přišlo, mohu popsat jen jako neskutečné zklamání. 
Příběh vypráví o nadaném malíři Erikovi, kterému se svět sesype v okamžiku, kdy kola jeho starého auta dostanou v mlze smyk a ukončí život mladé dívce. Její přítel ho od té doby nepřestane pronásledovat a vyhrožovat mu smrtí pomocí malého kapesního nože. Erik coby neúspěšný malíř moc nevydělá a to doma mezi ním a přítelkyní Lucií vytváří dusno a časté hádky. Není divu, že se od základu změní, přehodnotí životní preference a zničí životy mnoha lidem.


Sebastian Rainer strávil život v Horní Bečvě na Valašsku. Před svou záhadnou smrtí si ze zad a boků vlastnoručně odřezal kusy kůře, aby do nich svázal svůj jediný román. Unikátní kniha byla nedávno objevena v jeho pozůstalosti a dnes je v soukromém vlastnictví českého sběratele.

Anotace nám slibuje úžasnou jízdu plnou strašidelných prvků a nepopsatelných zážitků. Podle mě je však kniha poněkud přeceňována. Nenašla jsem jedinou část, která by mě vyloženě vystrašila (a to patřím k lidem, kteří většinu času horory sledují s dlaněmi na očích.) 
Také mi autor přišel místy dost zmatený, jelikož skákal z jednoho děje do druhého, od postavy k postavě a vůbec ho nezajímalo, že člověk, o kterém vypráví v přítomnosti, byl mrtvý už před dvaceti stránkami.

Abych vše jen nekritizovala, tak musím uznat, že kniha měla spád a četla se až překvapivě rychle.  
Námět není špatný, problém je, že nevydá na víc než na povídku a zbytek je jen marný pokus o natažení. Dovolím si citovat větu z recenze od jedné uživatelky na databáze knih: "Pro mě je to příběh, kdy "Pejsek a Kočička dělali k svátku dort" - taky do něj dali všechno... a tomu psovi potom bylo blbě, ne?"
Věřím, že si kniha pár oblíbenců mezi českými čtenáři přeci jen najde. Proto nechci knihu jen zbytečně shazovat a kritizovat. Přečtěte si ji, protože každý v knihách hledá něco jiného. To, co jsem hledala já, jsem v této bohužel nenašla. 

Za poskytnutí recenzího e-booku mnohokrát děkuji palmknihy.cz. Na knihu se můžete podívat zde.

4 komentáře:

  1. Mě ta monstrkampaň spíš odradila než přivázala. Je pěkné, že si s ní dal autor tolik práce -na české poměry opravdu až neuvěřitelně hodně - ale nějak mě ten příběh neláká. Mám totiž tušení, že bych také byla na konci zklamaná. Čtenáře si ale kniha, alespoň myslím, najde určitě :)

    OdpovědětVymazat
  2. Skvělá recenze :) Na Mysterium tremendum narážím skoro na každém kroku (nebo spíše blogu). Díky té velké kampani jsem se o knížce dozvěděla, jinak bych ji přehlédla. Jsem zvědavá, čím všechny uchvátila, takže šanci jí dám :)

    OdpovědětVymazat
    Odpovědi
    1. Děkuju:)) Jsem zvědavá co na ni budeš říkat:)

      Vymazat
  3. Skvělá recenze:) Knížka mě zaujala, možná se po ní podívám:)

    OdpovědětVymazat

Moc děkuju za každý komentář! Moc si jich vážím:)