středa 22. července 2015

RECENZE: Everything I never told you

Autor: Celeste Ng | Vydáno v roce: 2014 | Nakladatelství: BlackFriars | Počet stran: 304

Debut novel about a mixed-race family living in 1970s Ohio and the tragedy that will either be their undoing or their salvation. Lydia is the favorite child of Marilyn and James Lee; their middle daughter, a girl who inherited her mother’s bright blue eyes and her father’s jet-black hair. Her parents are determined that Lydia will fulfill the dreams they were unable to pursue—in Marilyn’s case that her daughter become a doctor rather than a homemaker, in James’s case that Lydia be popular at school, a girl with a busy social life and the center of every party.

When Lydia’s body is found in the local lake, the delicate balancing act that has been keeping the Lee family together tumbles into chaos, forcing them to confront the long-kept secrets that have been slowly pulling them apart.

~*~*~
 "Lydia is dead. But they don’t know this yet."

Píše se rok 1977 a obyvatelé Ohia zažívají další obyčejné ráno ve společnosti černé kávy a ranních novin. Matky doprovázejí děti do školy, otcové dojídají poslední zbytky snídaně a ve spěchu sedají do auta ještě s rozepnutou košilí a rozvázanou kravatou. Z povzdálí by vám na této situaci nemuselo přijít vůbec nic divného, ba naopak. Chodili byste po parku plném květin, vdechovali vůni čerstvě upečených koláčů linoucích se z otevřených oken a s úsměvem přihlíželi dětem, houpajících se na rozvrzané houpačce.

No a potom vás s lusknutím prstů probudí všechny noviny ve stáncích hýřící fotkami blonďaté studentky místní školy. Policie našla její tělo splývající na hladině jezera jevící nulové známky života. Kdo jí to udělal? Co byla příčina její smrti?

Příběh vypráví o čínsko-americké rodině žijící v malém domečku uprostřed Ohia. Vztahy v této rodině však nejsou tak jednoduché, jak se na první pohled může zdát. Jsou protkané smutkem, tajemstvím, lží a nedůvěrou. Jedno jediné ráno - kdy se Lydia neukázala u snídaně - poznamenalo jejich životy od základů a zanechalo po sobě stopy, které ani ten nejlepší malíř nemůže zamaskovat.

Lydia Lee je prostřední dcera Marilyn a Jamese - profesora dějepisu učícího na místní univerzitě Middlewood a ženy, která se vzdala všech svých snů. Už od narození ji rodiče opečovávali mnohem více než své dva sourozence, což se samozřejmě odráželo na jejích vztazích jak ve škole, tak mezi sourozenci. Ti v její blízkosti působí jako dva nezajímavé stíny, které si nezaslouží byť jen sebemenší známku respektu.
Marilyn doufá, že z Lydie jednou bude skvělá doktorka, kterou ona vždy toužila být. Takto nalinkovaná budoucnost však nemusí být tak zářivá, jak se na první pohled může zdát. Lydia se cítí spíše jako hadrová panenka než jako bytost, která by měla sama uvažovat a volit si vlastní sny.

“You don’t feel like smiling? Then what? Force yourself to smile. Act as if you were already happy, and that will tend to make you happy.”

Autorkou této knihy je americká spisovatelka Celeste Ng, která se narodila v Pennsylvanii a nyní žije v Cambridge, Massachusetts. Chodila na univerzitu Harvard, kde také získala svou první cenu Hopwood award. Její fikce a eseje se mnohokrát objevily v One Story, Review online, TriQuartely nebo Bellevue Literary Review.

Ať už se angličtině věnujete déle či jen kratší dobu, ať už máte raději dystopické příběhy či fantasy, Everything I never told you si vás získá hned od první kapitoly a vy tak budete proplouvat životem na pohled obyčejné rodiny z Ohia, přihlížet jejímu tajemství, zrad a beznaděje. Protože i když se příběh může zdát na první pohled jednoduchý, překvapí vás, kolik zvratů si na vás autorka v knize připravila.

Mojí nejoblíbenější postavou byla bezpochyby šestnáctiletá Lydia. Obrovské požadavky - místy až nesplnitelné - ze strany její vlastní rodiny mě ji donutily litovat a smutně se usmívat při chvílích, kdy byla ještě malé dítě a o světě nevěděla zhola nic. Líbilo se mi, jak moc milovala svou matku a nechtěla jí zklamat. Avšak když se nad knihou zpětně zamyslím, byla to právě matka, kdo téhle modrooké dívce ublížil nejvíce.

Na téhle knize je zajímavé to, že začíná na konci. Dále vás autorka zavede na úplný začátek a k prostředku se vrací jen mezi řádky. To však zaviní to, že se čtenáři ať už chtějí či nechtějí v knize nejedenkrát ztratí a budou muset přemýšlet, v jakém čase se to vlastně nachází.

Celeste Ng sepsala skvělý příběh postavený na tajemství, skrytých lží a bezmocnosti. Místy vás zavede i na místa, kde vám po tváři potečou slzy proudem, a vy nebudete moci uvěřit příběhu, který se před vámi právě odehrává. Mě kniha rozhodně v mnoha věcech překvapila a jsem si jistá, že si na ni každý najde to své a nakonec ho příběh dívky - která jen nechtěla ublížit své matce - okouzlí tak jako mě.

Za poskytnutí recenzního výtisknu mnohokrát děkuji englishbooks.cz. Na knihu se můžete podívat zde.