sobota 6. června 2015

RECENZE: Spočítej hvězdy

V originále: Number the Stars | Autor: Lois Lowryová | Vydalo: Argo | Počet stran: 128

Kniha světoznámé americké autorky zavede čtenáře do Dánska v době druhé světové války. Dvě kamarádky Annemarie a Ellen si zatím válku nijak neuvědomují, pociťují ji snad jen v tom, že už se v obchodech nedá koupit tolik věcí, zvláště jejich oblíbených sladkostí. Válečné hrůzy však náhle a brutálně vtrhnou do jejich života, když Němci začnou v okupovaném Dánsku pronásledovat Židy. Ellen je totiž Židovka a ocitá se v ohrožení života. Annemariini rodiče se rozhodnou malou kamarádku své dcery zachránit...

~*~*~
Desetiletá Annemarie Johansenová a její nejlepší kamarádka Ellen Rosenová často myslí na život před válkou. Na spousty jídla a na ty všechny dobroty, které jim maminka po práci nosívala domů. Nyní je rok 1943 a jejich život je v Kodani naplněn školou, nedostatkem potravin, a vojáky pochodujícími po městě.

Lois Lowryová je americká spisovatelka, která se narodila na Havaji a teď žije v Cambridgi ve státě Massachusetts. Mimo psaní také ráda fotografuje (můžeme vidět například na obálce originálu Number the stars). Je autorkou více než třiceti knih pro mládež. V řadě z nich se zabývá vážnými tématy, jako je holocaust, nevyléčitelné nemoci či rasismus. Za svou tvorbu obdržela nespočet ocenění, je dvojnásobnou držitelkou význačné literární ceny John Newbery Medal, a to za romány Dárce a Spočítej hvězdy.

,,Jsi moc statečná, Annemarie," usmál se strýček Henrik.
,,Statečná?" zeptala se Annemarie překvapeně. ,,Vůbec ne. Byla jsem hrozně vyděšená."
,,Riskovala jsi život."
,,Ale na to jsem vůbec nepomyslela! Říkala jsem si jen-"
S úsměvem jí skočil do řeči. ,,V tom je právě ta statečnost - že nemyslíš na nebezpečí."

Autorka nám touto knihou představuje příběh jedné, na pohled obyčejné rodiny žijící v Dánsku. Kniha je původně psaná pro děti, tudíž je to příběh velmi zjednodušený a z pohledu dospělého možná i trochu naivní. Už po první stránce vás však Lowryová okoulí svým stylem psaní a vám tak těch necelých 130 stran uteče neskutečně rychle a vy budete smutní, že už se musíte s hlavními hrdinkami rozloučit.

Já si osobně nejvíce oblíbila Kirsti - mladší sestřičku desetileté - chytré a zvědavé Annemarie. Dívenka mi přirostla k srdci už po první kapitole a já si její přítomnost v knize neskutečně užívala. Když se teď na knihu dívám s odstupem, tak musím uznat, že autorka skvěle vystihla jednotlivé charaktery a z dětí nedělala přehnané hrdiny ani bojovníky o život druhých. Nechala je zkrátka dětmi, a to mi na tom bylo neskutečně sympatické a blízké.

Myslím si, že by i děti měly mít alespoň nějaké tušení o tom, co se tu před pár desítky let událo. Tato kniha je k tomu perfektní. Zachycuje život rodiny, která se rozhodla pomoci svým židovským přátelům a dostat je co nejdříve do bezpečí. Projevují se tu prvky přátelství, statečnosti, lásky a ohleduplnosti vůči druhým. Pokud vás druhá světová válka zajímá o poznání více, tak si čtení i přes zdánlivou jednoduchost také určitě užijete a budete se k němu s nadšením vracet
Nakonec bych tedy knihu doporučila všem čtenářům, kteří hledají něco oddechového k odpolední kávě a rádi si přečtou něco krátkého a jednoduchého z období druhé světové války. Mně osobně "Spočítej hvězdy" zpříjemnilo večer, stránky mi utíkaly jedna za druhou a dřív než jsem se nadála, tak jsem byla na konci. Bylo to milé čtení plné skrytých významů a já mohu knihu jen a jen doporučit.

Tak co, četli jste? Jaký je váš názor?:)