pondělí 15. června 2015

RECENZE: Hra s vonným dýmem

Autorka: Laura Rowlandová | Vydáno: 2014 | V originále: The incense game | Počet stran: 336

Píše se rok 1703. Japonské město Edo téměř srovná se zemí strašlivé zemětřesení. Na pozadí skutečné historické události se rozvíjí příběh o vraždě, vášni a nejpodivuhodnějším případu, jaký kdy šógunův komoří Sano Ičiró musel objasnit.
Ve zříceném domě jsou nalezeny tři ženy. O život přišly při módní hře, kdy se hráči podle vůně dýmu snaží určit, jaké látky vonná kuřidla obsahují. Jen v nich obvykle nebývá přimíchán jed

~*~*~
 Každý nemusí být tím, kým se zdá, a některé hry přinášejí smrt…
  ~*~*~
Japonsko. Zemětřesení. Vraždy.
Už s první stránkou vás autorka zatáhne do doby tehdejšího Japonska, kde se obyvatelé vyrovnávají z té nejhorší přírodní katastrofy vůbec. K tomu všemu se však ještě objeví vlna tsunami, která smete velkou část pobřeží a celé Edo, tudíž není divu, že přeživších je málo a i ti právě teď bojují o život nejen svůj, ale i svých nejbližších. Země nemá žádné peníze a obyvatelé umírají na nedostatek léčiv, oblečení a jídla.
Sano Ichiro, šógunův komorník, tvrdě pracuje a snaží se pomoc zdevastované zemi - což je samozřejmě těžké, když máte za zády diktátora, který nic nechápe a zajímá ho jen jeho vlastní blahobyt. Při ranní obchůzce však Sano jednoho slunečného dne najde tři těla pohřbená v troskách starého domu se zvratky kolem úst a s očima tak živýma, jako kdyby v nich ještě hrály poslední plamínky života. Sanovi je jasné, že se tu ani zdaleka nejedná o oběti zemětřesení, nýbrž o oběti vraha.

~*~*~
Autorkou této knihy je americká spisovatelka Laura Rowlandová, která žije se svým manželem v New Orleans. Její styl psaní je neobvyklý v tom, že se vás bude snažit zmást všemožnými jmény - a že se jí to sakra dařilo! - a při tom vám tajit všechny důležité informace díky kterým se v příběhu budete snadno ztrácet a celkový děj vám nebude dávat sebemenší smysl.

„Hra s vonným dýmem začíná,“ prohlásila Usugumo. Sestry se posadily zpříma, jako válečníci připravující se na bitvu.
„Naslouchejte vonným látkám. Dovolte jejich hlasu, aby vám prozradil, kým je.“

Od začátku až do konce na vás bude dýchat kultura dávného Japonska. Autorka vám bude vyprávět o jednotlivých tradicích a vy s ní budete prozkoumávat staré památky a přihlížet chování tehdejších mužů a žen. V tomto ohledu byla kniha zajisté zajímavá a věřte mi, že některá slova vám utkví v paměti a vy je už v životě nezapomenete. Rowlandová musela mít celou tehdejší historii perfektně prostudovanou, protože se nedopustila žádné chyby a příběh na sebe krásně navazoval. Já mám osobně raději kulturu čínskou, ale i tak se mi zakomponování starých tradicí v příběhu moc líbilo a ráda jsem se dozvěděla něco nového.

Co bych však autorce vytknout musím, je nudný a zdlouhavý začátek. Nemyslím si, že byl zrovna dobrý nápad do každého řádku psát další a další jména - která, jen si to přiznejme, si stejně nikdo nemohl zapamatovat. Já po dočtení nedám dohromady snad ani jména hlavních postav, natož abych si pamatovala jména všech sluhů, vedlejších postav a obětí zemětřesení. Celkově se děj rozjel až od půlky, kdy se konečně začala vyšetřovat vražda a Sano začal hledat vinníka, který do vonných látek přimíchal jed a usmrtil tak jak učitelku, tak dvě její žákyně.
  ~*~*~
Od druhé poloviny jsem knihu četla jedním dechem a nenadálá změna děje zapříčinila to, že jsem se - a ještě teď pár hodin po dočtení netuším jak - ocitla na úplném konci.
Pokud vás však alespoň trochu zajímají japonské zvyky a tradice, tak je tato kniha přesně pro vás. Překvapí vás její nepředvídatelnost, napínavé dějové linie a konečné rozuzlení. Ráda bych knihu doporučila všem náročnějším čtenářům, kteří u čtení rádi přemýšlí a rádi se dozví něco nového. Já si osobně čtení této knihy i přes zápory moc užila a vím, že se k ní jednou s radostí vrátím.

Za poskytnutí recenzího e-booku mnohokrát děkuji palmknihy.cz
palmknihy.cz