úterý 23. června 2015

RECENZE: Analfabetka, která uměla počítat

Autor: Jonas Jonasson | Vydáno: květen 2014 | Nakladatelství: Panteon | Počet stran: 414

 Nombeko začala pracovat v pěti letech jako vynašečka latrín na předměstí Johannesburgu, v deseti letech osiřela. Nic nenasvědčovalo tomu, že by neměla prožít svůj život v jedné z chatrčí největší chudinské čtvrti světa a pak tu předčasně umřít, nikým nepostrádaná. To by ale nebyla Nombeko – analfabetka, která uměla počítat. Osud i její talent ji zavedou až do mezinárodní politiky, na druhou stranu zeměkoule, ke dvěma identickým a zároveň velmi odlišným bratrům. Během jejího dobrodružného putování se jí podaří zamotat hlavu agentům nejobávanější tajné služby nebo být unesená ve špinavém náklaďáku na převoz brambor. A tím to zdaleka nekončí... 
  ~*~*~

Dovolte mi, abych vás seznámila s Nombeko - čtrnáctiletou protagonistkou, vynašečkou latrín a matematickým géniem. Její život vám bude připadat místy nereálný či absurdní, ale věřte mi, že se vám tahle dívka dostane pod kůži a vy se s ní ke konci budete jen s těžkým srdcem loučit.

Kniha vypráví příběh černošské dívky Nombeko Mayeki, která se v roce 1961 narodila v Sowetu, chudinském předměstí Johannesburgu. Přestože neumí číst, velmi dobře rozumí matematice. Jako každý obyvatel tehdejší jižní Afriky si dívka z celého srdce přeje procestovat celý svět a objevit tak místa, o kterých se jí nikdy ani nezdálo. To se jí v jistém ohledu také splní, bohužel jen do chvíle, kdy jí na chodníku přejede bohatý inženýr a Nombeko se kvůli prohře u soudu ocitá v jeho továrně na atomové bomby.

Snad nikdy se mi ještě nestalo, že bych si oblíbila hned několik hlavních postav. S autorovým stylem psaní jsem však neměla na výběr. Všechny postavy v jeho podání působily neskutečně vtipně a reálně. Mými oblíbenci se hlavně stala švédská dvojčata - Holger 1 a Holger 2, která se narodila fanatickému republikánovi, který byl - samozřejmě jen v jeho mysli - předurčen k tomu, aby sesadil monarchii. Když jeho žena porodila, rozhodl se, že dvojčata nechá v utajení a papíry opatří jen jednomu.
Jak už tomu obyčejně v knihách bývá, životy hlavních hrdinů se jednoho dne střetnou a společně zamíří do politiky. Někomu by se snad mohlo zdát, že je do příběhu zakomponovaná až moc, nicméně opak je pravdou. Autor dokázal i zdánlivě méně záživnější části knihy podat s nadsázkou a skvěle pobavit i náročnější čtenáře.


Já jsem měla k dispozici knihu namluvenou Martinem Stránským a mohu s klidným srdcem říct, že patří k těm nejlepším, které jsem kdy měla tu čest si poslechnout. Jeho interpretace - ač někdy pro někoho možná přehnaná - mi do celkového prostředí této knihy naprosto sedla a místy jsem se tak smála, že jsem musela audioknihu pozastavit, aby mi neuniklo nic dalšího.
Kniha byla příjemná na poslech a nebyly tam žádné zádrhely, tudíž pokud tápete vy výběru interpreta, mohu pana Stránského jen a jen doporučit.
   ~*~*~
V knize se setkáváme hned s několika příběhy. Ať už se jedná o králem posedlého Ingmara Qvista, Nombeko či dvojčata - která vlastně vůbec neexistovala - věřte mi, že se rozhodně nudit nebudete. V příběhu na vás čeká hned několik překvapivých zvratů, které vás udrží napnuté až do samého konce. 

Druhá polovina knihy mi sice připadala o něco zdlouhavější než ta první, ale i tak tato kniha rozhodně předčila má očekávání. Myslela jsem si, že příběh bude méně zábavný než Stoletý stařík, ale  mýlila jsem se. Analfabetka, která uměla počítat je skvělá kniha, a mohu s klidem říct, že patří k těm nejlepším, které jsem měla kdy tu čest si poslechnout.

Za poskytnutí audioknihy mnohokrát děkuji audioteka.cz. Knihu si můžete koupit zde.
audioteka.cz


 

8 komentářů:

  1. Skvělá recenze. :) Analfabetku aktuálně také poslouchám, zítra jsi snad dokončím cestou do Prahy (u audioknih většinou potřebuji něco nenáročného dělat, cestovat, hrát lodickou hru na mobilu..., tak mi to vždycky trvá skoro až šíleně dlouho), ale už teď mohu jen a jen souhlasit, že je to boží příběh. :)

    OdpovědětVymazat
    Odpovědi
    1. To jsem moc ráda, že se ti zatím líbí:) Souhlasím s tebou, taky musím u audioknih dělat něco náročného - nejraději je poslouchám za chůze nebo v autobusu:) Děkuju moc za komentář!:)

      Vymazat
  2. Výborná recenze! :) Analfabetku po tvé recenzi bych si chtěla rozhodně přečíst hodně mě tato kniha zaujala i když ty sis ji poslechla. Stoletého staříka jsem ještě nečetla, ale mám to v plánu. :) Ty jsi mě hodně navnadila na tu Analfabetku. :)
    http://readingwithlu.blogspot.cz/

    OdpovědětVymazat
    Odpovědi
    1. To jsem moc ráda!:)) Děkuju za hezký komentář:)

      Vymazat
  3. Skvělá recenze! Pořád jsem se nějak nemohla rozhoupat a Analfabetku si přečíst, ale teď jsi mě na ni opravdu nalákala :)

    OdpovědětVymazat
  4. Tuhle knížku už si plánuju nějakou dobu koupit, už bych se k tomu měla asi vážně dokopat :D
    HollyChicc

    OdpovědětVymazat
  5. Knížku jsem četla a musím říct, že v některých částech, jsem se hodně smála. :D Například hned na začátku, kdy oznámila tomu novému úředníkovi "Že hovno má bohužel tu nelibou vlastnost, že smrdí." :D A je pravda, že ke konci už to bylo hodně zdlouhavé, ale i tak jsem si knížku užila :)

    OdpovědětVymazat
  6. Skvělá recenze :D Na tuhle knihu se také chystám, tak snad se mi jednou dostane do rukou :).

    OdpovědětVymazat

Moc děkuju za každý komentář! Moc si jich vážím:)