sobota 30. května 2015

RECENZE: Už je tady zas


V originále: Er ist wieder da | Autor: Vermes Timur | Vydalo: Argo | Počet stran: 380

Co kdyby Hitler v roce 1945 nespáchal sebevraždu, ale jen usnul? A co kdyby se probudil roku 2011? Jak by se asi tvářil a našel by v našem světě spojence, kteří by ho podpořili? Adolf Hitler se jednoho dne probudí v dnešním Berlíně a nevěří vlastním očím. Německo nejenže nadále existuje, ale i vzkvétá. Vůdce Třetí říše se v nových poměrech rychle zorientuje a začíná kariéru - tentokrát v televizi a na Facebooku!  


 ~*~*~
Drsná satira, která je mimořádně zábavná, ale i děsivě reálná.

Léto 2011. Adolf Hitler se probouzí na prázdném pozemku v Berlíně-Mitte uprostřed míru, mezi tisíce cizinci a Angely Merkelové. Bez války, bez všech svých tajných pomocníků a bez Evy. Více jak padesát let od všemi předpokládané smrti se vůdce probouzí a je odhodlaný získat Německo zpět na svou stranu. 

Myšlenka byla jednoduchá: co kdyby se obávaný diktáror probudil v dnešní době? Vermes se jí snažil nadále rozvést na základě charakteru německého vůdce a výsledkem byla satira popisující jasnou šílenost tehdejšího diktátora a ostrá kritika současné německé společnosti.
 
Jediné, co jsem od této knihy očekávala, byla realističnost. Tudíž se mi takzvané pohledy do minulosti moc líbily a já si tak ráda osvěžovala jednotlivá fakta z válek a národních front. Asi na začátek bych vás měla upozornit, že tento příběh není pro každého. V knize musíte přehlížet všechny fanatické myšlenky hlavního hrdiny a číst ji se značnou porcí nadsázky.

 „Hitler!"
„Už jste dnes četl noviny?"
„Ne, madam Belliniová. Proč?"
„Tak se na ně podívejte. Zavolám vám za deset minut."
Šel jsem na hotelovou recepci a zamířil k hromádce novin. Na obálce onoho Bildu byla moje fotografie s nápisem: Šílený Hitler z Youtube."

Já osobně miluju čtení příběhů z české historie - do níž Hitler bezpochyby patří, tudíž jsem byla zvědavá, jak autor s tímto nápadem naloží a jak bude příběh hlavní postavy nadále rozvíjet. Žijeme v době, kdy je druhá světová válka ještě pro značnou část lidí citlivé téma a nejsem si jistá, jestli autor udělal dobře a vybral si pro svou satiru zrovna správného hlavního "hrdinu".

Věřte mi, že ta knihy byla místy opravdu vtipná a já se tak ráda jistým výrokům zasmála, ale nic se nemá přehánět. Knihu jsem měla v podobě audioknihy, tudíž jsem brala sluchátka kam jsem jen mohla a poslouchala ji při cestě autobusem či v pauzách mezi učením. 

Pokud hledáte nějakou odpočinkovou aktivitu, tak mohu poslech audioknih vřele doporučit. Z pohledu čtenáře, který přeci jen dá vždy přednost knize v ruce, jsem si poslech opravdu moc užila a hned bych si vzala sluchátka a poslechla si další.
Jesliže tápete ve volbě interpreta, tak mohu pana Miroslava Táborského jen a jen doporučit, jelikož odvedl perfektní práci. Pro hlas Hitlera mi neskutečně vyhovoval a jeho interpretace vůbec nebyla přehnaná, ba naopak.
Nahrávka byla také naprosto v pořádku, kromě dlouhých pauz mezi jednotlivými částmi kapitol, na které jsem si stejně časem zvykla, si nemám na co stěžovat.



Stručně řečeno, Už je tady zas pro mě nebylo tak vtipné, jak autor předpokládal. Možná jsem na to ještě mladá a hloupá, ale já si zkrátka nedokázala dělat srandu z někoho takového, jako je Adolf Hitler. Asi byste se teď mohli zeptat, proč jsem si tedy knihu vybrala? Na internetu jsem četla nepřeberné množství různých recenzí - ve většině připadů pozitivních, podotýkám - tudíž není divu, že jsem byla zvědavá a chtěla si tuto knihu s nádechem satiry přečíst a udělat si na ni vlastní názor.
Čekala jsem vtipný příběh, bohužel se mi dostalo jen naivního a hloupého hlavního hrdiny, který se německému diktátorovi ani za mák nepodobal. 
Na závěr bych chtěla říct, že tímto nechci na tuhle knihu nadávat ani odrazovat lidi od toho, aby ji četli. Jenom mi zkrátka přišla taková, jakou jsem ji popsala. Stojím za názorem, že člověk by neměl věřit recenzím a ohlasům čtenářů - pokud vás kniha zaujala - přečtěte si ji, každý v knihách hledá něco jiného. To, co jsem hledala já, jsem v této bohužel nenašla.

 
Za poskytnutí audioknihy mnohokrát děkuji audioteka.cz. Knihu si můžete stáhnout zde.

http://audioteka.cz/uz-je-tady-zas,audiokniha.html

12 komentářů:

  1. Já si tuto knihu chci hrozně moc přečíst. Jsem na ni hodně zvědavá. :)

    OdpovědětVymazat
  2. Už je tady zas je jedna z mých nejmilejších knih. :) O druhou světovou válku se zajímám dost, a i když často sahám i po takových vážnějších knihách jako je třeba Smrt je mým řemeslem či Je-li toto člověk, tak občas potřebuji vypustit. A tohle je pro mě skutečně povedená satira, která spíš naráží na 21. století než na druhou světovou válku, ale přeci jen, každý to může vnímat jinak. :) Pěkná recenze. :)

    hrbitov-meho-ja.blogspot.cz

    OdpovědětVymazat
    Odpovědi
    1. To naprosto chápu:) Mně se spíš jednalo o postavu Hitlera, jelikož jsem si ho zkrátka nedovedla představit v roli komika. Jů, ty si četla Je-li to člověk? Skvělá kniha:)
      A děkuju!:)

      Vymazat
  3. Je jasné, že téma druhé světové války je poměrně ošemetné a ne všichni mohou mít pro knihu pochopení... I tak jsem si jistá, že stojí za přečtení :)
    Povedená recenze :)

    OdpovědětVymazat
  4. http://aduliksun.blogspot.sk/2015/05/giveaway-za-30-000-pozreti-na-blogu.html :) ----- Pozývam vás na GIVEAWAY u mňa na blogu :)

    Som asi jediná, ktorú knihy nezaujímajú :/ A príde mi to naozaj divné ...

    OdpovědětVymazat
  5. Táto kniha vyzerá zaujímavo, rada by som si ju prečítala. On je podľa mňa jedna z najvýznamnejších a najdôležitejších osobností v našich dejinách.. pokiaľ sa niekto viac venuje dnešnej svetovej ekonomike a má zdravé názory, tak mi dá za pravdu že on vedel veľmi dobre prečo robí to čo robil :) super recenzia mimochodom :)

    OdpovědětVymazat
    Odpovědi
    1. Děkuju moc za komentář:) Souhlasím s tebou:) Rozhodně si jí přečti a potom mi dej vědět, jak se ti líbila!:)

      Vymazat
  6. Mně se teda tahle knížka líbila moc! http://naskokjinam.blogspot.cz/2013/12/timur-vermes-uz-je-tady-zas.html

    OdpovědětVymazat
  7. Tak tuhle knihu si chci už dlouho pořídit, a konečně to musím udělat, protože bych si strašně ráda udělala obrázek o té knize sama :). Je kolem ni velké halo, tak tomu chci přijít na kloub :D

    OdpovědětVymazat
  8. Naprosto s tebou souhlasím! Tvá recenze se mi moc líbila:)

    OdpovědětVymazat
  9. Na audioknihy mě moc neužije, ale už minimálně rok váhám, jestli si knížku koupit. Tak asi jo, jsem zvědavá :D

    Good vibes by ADEL

    OdpovědětVymazat
  10. Moc pěkná recenze :) Knížku už mám delší dobu v hledáčku, ale nějak jsem na ni pozapomněla :) Měla bych se do ní konečně pustit :)

    OdpovědětVymazat

Moc děkuju za každý komentář! Moc si jich vážím:)