úterý 12. května 2015

RECENZE: Pět


V originále: Fünf | Autor: Ursula Poznanski | Vydalo: Knižní klub | Počet stran: 320

 Na pastvině leží mrtvá žena. Zavražděná. Na chodidlech má vytetované souřadnice. Na označeném místě čeká příšerný nález: ruka zatavená do plastové fólie a hádanka, jejíž řešení vede ke schránce s další uříznutou částí těla.
V mimořádně ohavné formě geocachingu, moderní hře hledání pokladů s pomocí navigace, posílá vrah dvojici kriminalistů k dalším částem mrtvol.
Vyšetřovatelům ubíhá čas, tuší, že teprve na poslední zastávce dostanou do rukou zásadní dílek puzzle…

Pokud už můj blog čtete déle, víte, že Ursula Poznanski patří mezi mé nejoblíbenější autorky. Tudíž jsem si překlad její nové knihy nemohla nechat ujít a pádit do knihkupectví ještě v den vydání. Miluju její knihy plné záhad a skrytých tajemství zvláště proto, protože mě dokáže napínat až do samotného konce, kde na mě čeká rozluštění jejího geniálního příběhu a já vždy jen tupě koukám do písmen na papíře a nenacházím slova.

Ursula Poznanski je rakouská spisovatelka narozená 30. října 1968 ve Vídni. Studovala na několika tamních univerzitách a nakonec zakotvila jako redaktorka v nakladatelství odborné lekářské literatury. Po úspěchu jejích předešlých knih - Erebosu a Saeculu - se nyní věnuje především psaní. Pokud se chcete o autorce dozvědět více, doporučuju její facebookovou stránku, kde pravidelně přidává příspěvky a komunikuje s fanoušky.

Prozradím vám, jak to bude. Nejdřív budete lhát. Pak řeknete pravdu. A nakonec zemřete.

Autorka nám svou knihou "Pět" představuje příběh vyprávěný z pohledu policistky Beatrice Kasparyové, která byla pověřena k případu Nory Papenbergové, nebo-li oběti skryté v lesích s vytetovanými souřadnicemi na chodidlech. Postupně tedy s policisty hledáme vraha, který nás pomocí geocachingu přivádí na nesprávné stopy a vysmívá se nám pomocí vzkazů a částí těl obětí zavařených v igelitových sáčcích.


Hlavní hrdinkou je již zmíněná Beatrice Kasparyová - nedávno rozvedená matka dvou dětí žijící v Salzburgu. Živí se jako policistka v oddělení vražd, tudíž je v práci dlouho do noci a na svůj osobní život (a děti) jí už moc času nezbývá. To jí dává jasně najevo její ex-manžel, který jí vysloveně bombarduje esemeskami a urážlivými telefonáty.
Beu bych popsala jako cílevědomou a nebojácnou ženu, která se nenechá jen tak vystrašit a jde si za svým až do úplného konce. Místy jsem jí musela obdivovat, jak statečně se v jistých situací zachovala a nedala najevo ani sebemenší náznak strachu. Nemusím snad ani zmiňovat, že já bych se na jejím místě zhroutila už při prvním nálezu.
Samotný nápad byl pro mě obrovským překvapením. Když jsem byla menší, tak jsem se se svou starší sestrou párkrát do roka vydala do města a hledala skryté kešky, podepisovala se na kusy rozmočených papírů a nadále strkala do krabiček malé bezcenné věci pro další hledače. Bylo to obrovské dobrodružství a na ty časy vzpomínám moc ráda. 
Nicméně opravdu nevím, jestli se po přečtení tohoto thrilleru cítím na další hledaní. Ta kniha byla místy opravdu děsivá a až mrazivě reálná, až jsem měla nutkání čtení přerušit a trochu se z toho vzpamatovat. Poznanski je spisovatelka, která přesně ví, co od příběhu chce a má děj předem perfektně promyšlený, tudíž v knize nenajdete žádná vyloženě hluchá místa, která by vás nutila čtení nedokončit.
Je to čtení, které vám nedá spát. Já osobně o knize přemýšlela celý den a po škole se vždy těšila na to, až přijedu domů, lehnu si do postele a konečně se nechám unést dějem - keškami, vrahy a policisty. Už v půlce knihy jsem měla jisté tušení, kdo by za tím mohl být (a věřte, že bych byla naštvaná, kdyby to byla pravda,) ale jsem opravdu moc ráda, že mě v tomto ohledu autorka nezklamala a vrah byl nakonec úplně někdo jiný.


Poznanski je pro mě autorka, která píše geniální příběhy postavené na originálním ději a reálných postavách. Ještě nikdy mě nezlamala a já byla po dočtení každého jejího díla naprosto unešená a nemohla se dočkat dalšího. 
Kniha Pět nebyla výjimkou a já si čtení naprosto užila a nemohla se od něho odtrhnout. Pokud hledáte thriller, který si s vámi bude zahrávat, svádět vás na špatné stopy a podstrkovat vám nepravé vrahy, tak mohu tuto knihu vřele doporučit. Nebudete litovat.
Tato kniha je prvním dílem celé série, tak doufám, že u nás další díl výjde co nejdřív!

12 komentářů:

  1. Téhle knihy se nemůžu dočkat! Ursula mě dostala už svými předešlými dvěma knihami, co jsem od ní četla, takže věřím, že mě nezklame ani touhle. Poručila jsem si ji k narozeninám a už se fakt těším, až se do ní začtu :)

    OdpovědětVymazat
  2. Od ní jsem četla pouze Saeculum, od kterého jsem moc nečekala a celkem příjemně mě překvapilo.. Ale tuhle knížku jsem rozhodně vyhlížela a ráda bych si ji přečetla, rozhodně si na ní musím udělat čas :)

    OdpovědětVymazat
  3. Jo.. tak tuhle knihu už naháním od toho, co vyšla. :D Od této autorky jsem četla hlavně Erebose, který mě zaujal. Myslím si, že Pět je kniha přímo pro mě, protože miluji detektivky a thrillery v jednom, zkrátka pořádnou dávku napětí.
    Moc pěkné fotky a celkově recenze! :)

    OdpovědětVymazat
    Odpovědi
    1. Děkuju:)) Knížku rozhodně zkus! Erebos byl naprosto úžasný, mě osobně bavilo i Saeculum:) Všechny knížky jsou o něčem jiném, ale jestli tě baví detektivky, tak se ti bude Pět zaručeně líbit!:)

      Vymazat
  4. Skvělá recenze :D Na tuhle knihu se teprve chystám, ale jelikož jsem si tuhle autorku oblíbila díky Saeculu, tak myslím, že mě nezklame :D

    OdpovědětVymazat
  5. Já knihu už četla, protože tahle spisovatelka patří i mezi moje oblíbené autory. Po Erebosu a Saeculum jsem prostě Pět nemohla vynechat. Bylo to vážně skvělý. :)
    Na geocaching.com jsem sice zaregistrovaná, ale nikdy jsem se do žádného hledaní nepustila. :D A myslím, že po této knize se budu odhodlávat ještě hodně dlouho. :D

    OdpovědětVymazat
  6. Moc pěkná recenze :) Už se nemůžu dočkat, až se do knížky pustím :)

    OdpovědětVymazat
  7. Četla jsem od ní akorát Saeculum a to se mi hodně líbilo. K této knize jsem se zatím nepřesvědčila, protože z ní mám upřímně trochu strach :-D

    OdpovědětVymazat
  8. O této knize jsem slyšela už více a myslím, že si ji jednou také přečtu :)

    OdpovědětVymazat
  9. Panenko skákavá, tvůj talent na lákání lidí na knížky bych fakt chtěla mít, protože tahle recenze mě zase nalákala na další knížku.. Musím říct, že thrillerový a hororový knížky moc nečtu.. Ok, upřímně, přečetla jsem jednu. Shodou okolností byla původně taky psaná německy a byla to bomba. Ale Pět mi zní jako ještě větší bomba, takže doufám, že když si ji koupím, neskončím podělaná strachy na první stránce :D Ale doopravdy, přidávám ji na wishlist a snad ji brzo budu vlastnit :)

    OdpovědětVymazat
    Odpovědi
    1. Strašně moc děkuju!:)) Jsem ráda, že jsem tě nalákala, protože tahle kniha je vážně skvělá!:):D Rozhodně mi dej potom vědět, jak se ti líbila!:)

      Vymazat
  10. Knížku jsem si přivezla ze Světa knihy, tak snad se mi bude líbit :)
    Hezká recenze! :)

    OdpovědětVymazat

Moc děkuju za každý komentář! Moc si jich vážím:)