neděle 24. května 2015

RECENZE: Dívka, která sahala po hvězdách

V originále: The Girl Who Chased the Moon | Autor: Sarah Addison Allen | Počet stran: 208

Emily Benedictová přijíždí do pitoreskního jižanského městečka Mullaby v Jižní Karolíně v naději, že se dozví víc o životě své matky, obklopeném mnoha hádankami. Ale od chvíle, kdy dívka vstoupí do domu, kde její matka vyrůstala a kde žije její podivuhodný samotářský dědeček, jehož zatím nikdy nepotkala, nestačí se divit. Ostatně celé Mullaby, kde existují rodinná tajemství, za nimiž stojí snad jen kouzla, je poněkud zvláštní místo. Jak jinak si vysvětlit, že zde žije muž tak vysoký, že dohlédne za obzor. A to je jen začátek…

~*~*~
Po smrti své milované matky - aktivistky Dulcie - je Emily Benediktová poslána za svým dědečkem do malého a kouzelného městečka Mullaby. Její příjezd však v místných obyvatelích probudí hluboko zakořeněné vzpomínky na její zdánlivě perfektní matku, která na střední škole spoustě lidem ublížila a vysloužila si tak pověst kruté a rozmazlené dívky, která si vybudovala nepřátelství v očích mnoha z nich.
Dívka mezi obyvatele moc dobře nezapadá a sousedi jí více než rádi minulost její matky každý den připomínají. Ve chvíli, kdy Emily vstoupí do domu, kde matka vyrůstala, a setká se se svým dědečkem, o němž dosud nevěděla, plachým a něžným obrem, uvědomí si, že v Mullaby se záhady nevysvětlují. Tady se prostě stávají přírozenou součástí života.
Není třeba dodávat, že se Emily cítí trochu ztraceně a ohromeně, když se setká s podivným, avšak rozhodně atraktivním Winem Coffeym, který podle všeho ví o historii její matky více, než ona sam.

Přes ulici - v domě vždy provoněném čerstvě upečeným cukrovím - bydlí mimořádně nadaná pekařka Julia Wintersonová, která neváhá a s Emily se i přes svou dlouhou a bolestivou minulost s její matkou seznámí a nabídne jí na uvítanou prohlídku městem. Sama se však v Mullaby nehodlá zdržet dlouho a netrpělivě odpočítává poslední okamžiky do dne, kdy prodá restauraci po svém otci a odjede žít nový život co nejdál od města plného její minulosti.

Je tu jedna věc, kterou mají obě dívky společnou. Obě tak nějak při hledání svého štěstí sahají po hvězdách.

Dívka, která sahala po hvězdách je kniha plná kouzel a skrytých tajemství. Už od prvního řádku vás kniha naprosto okouzlí svou čtivostí a lehkostí, se kterou je příběh vyprávěn. Všechny postavy mi byly od začátku sympatické a já se tak ráda ponořila do jejich příběhů a odhalovala s nimi jejich dávno zapomenutou minulost. Mullaby je místo plné intrik a mystického okouzlení, které vás drží napnuté po celou tu dobu a pustí vás až na úplném konci.
Počítejte s tím, že je to opravdu oddychové a jednoduché čtení bez sebemenších akcí či zvratů. Po celou dobu budete jen poznávat hlavní postavy, přihlížet tomu, jak se všichni navzájem oťukávají a jak dávná minulost vychází na povrch.
Já upřímně byla trochu zklamaná, co se popisu hlavní hrdinky - Emily - týče. Ano, v knize se postupně dozvídáme všechny kladné vlastnosti, které tato dívka bezpochyby má, ale to, že jí je nějakých sedmnáct let, se dozvídáme až uprostřed knihy. Tudíž se mi Emily jevila jako naivní, tvrdohlavá a nedospělá slečna, která lpí na každé drobnosti a vysvětlení. Kdyby autorka dívce pár let ubrala, myslím, že by to příběhu prospělo přeci jen o trochu více.
Je to kniha o rodinném tajemství, ztrátě lásky a opětovného nacházení, obrech a kouzelných tapetách, které se s vašimi náladami mění na třepotající se motýly či zlaté záblesky probleskávající škvírou otevírajících se dveří. Pokud nejste na četbu moc nároční - nebo si jen procházíte těžkým obdobím, - myslím, že se vám tato kniha bude líbit a vykouzlí vám úsměv na rtech. Z každého řádku na vás bude dýchat kouzelná atmosféra a příběh vám bude plynout před očima jako ten nejkrásnější film.

Pokud vás kniha zaujala, můžete si o ní do pondělní půlnoci zasoutěžit zde.