neděle 5. dubna 2015

RECENZE: Nespavost

V originále: Insomnia | Autor: J.R.Johansson | Vydalo: Yoli | Počet stran: 352

Sedmnáctiletý Parker se, jakmile usne, ocitá ve snovém světě toho, komu se naposledy před spaním podíval do očí. Už to nedokáže dále snášet a pomalu umírá vyčerpáním.
Pak však potká Miu, v jejímž snu dokáže usnout. Mie začnou chodit anonymní e-maily, které jí nahání hrůzu. Spojí si je s jeho nevysvětlitelným chováním a začne se mu vyhýbat. Jak ji jen přesvědčit, že Parker není jejím nepřítelem?
Originální a netradiční zápletka celý příběh žene neuvěřitelnou rychlostí kupředu. Napínavé, zajímavé čtení si udrží čtenářův zájem až do úplného konce.

*****
O této knize jsem se jen tak náhodou dozvěděla na internetu, když jsem projížděla mé oblíbené blogy. Před pár týdny probíhalo s touto knihou hromadné čtení, kterého jsem se bohužel nezúčastnila, ale všechny recenze mě na tuhle knihu nalákaly a já si ji tak byla donucena připsat na můj nikdy nekončící "to-read" seznam. Když jsem další den šla do knihovny a viděla ji tam, tak mi bylo jasné, že ji tam nechat zkrátka nemohu.
J. R. Johanssonová vystudovala Public relation a dnes pracuje jako marketingová specialistka. Žije s manželem a dvěma syny v Argentině - v údolí obklopeném horami. Když zrovna nepíše thrillery, tak se ráda koupe ve vaně, hraje deskové hry nebo čte. Doufá, že jednoho dne bude moct tohle všechno dělat najednou. Svou kariéru odstartovala trilogií "The Sleep Walker." V zahraničí vyšly už první dva díly - Insomnia, Paranoia a Mania se svého vydání dočká v červenci tohoto roku. Autorku také můžete najít na jejích webových stránkách zde.

*****
Před čtením jsem žádné předsudky vůči knize neměla. Věděla jsem, že se spoustě lidem líbila, takže jsem samozřejmě byla trochu skeptická, protože co se ostatním líbí, zpravidla nesedí mně. Musím se přiznat, že jsem vlastně ani pořádně nevěděla, do čeho jdu. Johanssonová mě však překvapila na plné čáře. Knihu jsem si zamilovala a přečetla jí jedním dechem.

Autorku jsem předtím neznala, ale její styl psaní bych mohla přirovnat například Ursule Poznanski. Ať už mi v příběhu dala sebevětší vodítka, tak jsem do poslední stránky neměla ani ponětí, kdo by za tím vším mohl stát. Samozřejmě jsem nějaké své adepty měla, ale příběh vám tak zamotá hlavu, že vlastně ani nevíte, na co jste před pár minutami mysleli. Nakonec to vzdáte a necháte se unášet příběhem. Budete prozkoumávat charaktery jednotlivých postav, poznávat jejich hluboko zakořeněná tajemství a fandit svým favoritům. Moc se mi na stylu psaní líbilo, že bylo realistické. Autorka nevynechala sebemenší detail a nechala hlavní postavy, aby začaly pochybovat i samy i sobě. Líbilo se mi to, a to hodně.

Výhoda této knihy je zajisté originalita. Johanssonová vymyslela něco jiného, co tu ještě nebylo a já jsem si čtení naprosto užívala. Prostředí střední školy patřilo vždy mezi mé oblíbené a i když tohle místo není nikterak originální, tak byl příběh i tak velmi odlišný od klasických young adult knížek. I já si někdy ráda odskočím k romantické slaďárně, ale bylo fajn tu mít zase něco jiného než cukrem překypující vztahy či milostné trojúhelníky.

Já sama bych tuto knihu přirovnala k jedněm z těch nejlepších, které jsem kdy četla. Nebyla tam snad žádná hluchá místa, kde bych se vyloženě nudila. Bylo tam vše, co já osobně u knih požaduji - originalita, zajímavé charaktery postav, napětí... Do toho se tam také vmísila nespravedlnost, což mi místy lezlo až na nervy, ale chápu, že to příběhu dodalo ten nádech reality
Na svou obranu - abych pořád jen nechválila - tak bych knize mohla vytknout tu nálepku "Thriller", protože bych to jako strašidelný příběh opravdu nenazvala. Ne, že by mi to vadilo.. je to spíš jen takový detail.

Nakonec bych tedy knihu mohla všem vřele doporučit. Moc jsem si ji užila a doufám, že pokračování v ČR výjde co nejdříve!

Tak co, četli jste? Napište váš názor do komentářů!:)

♥♥♥♥♥