středa 29. dubna 2015

RECENZE: Dlouhý Pochod


 "Vrcholem televizní zábavy bude taková soutěž, při níž prohrávající přijde o život."
 V originále: The Long Wolk | Autor: Stephen King | Vydalo: Beta- Dobrovský | Počet stran: 280

Soutěž má prostá pravidla: nikdo se nesmí odchýlit z vytyčené trasy a nikdo se nesmí zastavit ani zpomalit chůzi pod určitou rychlost, jinak dostane napomenutí: tři napomenutí znamenají definitivní konec v soutěži. Nezáleží na tom, kdo jde nejrychleji nebo dojde nejdál, Dlouhý pochod přežije jen jeden z nich...


Každý rok se sto chlapců účastní děsivé pouti s názvem "Dlouhý pochod." Vítěz obdrží cenu dle přání a tunu hotovosti. Ray Garraty je jedním ze soutěžících. Podaří se mu vyhrát cenu, nebo bude jedním z devadesáti devíti mrtvých chlapců na silnici?

Pochod je depresivní, nespravedlivý a hlavně brutální. Na druhou stranu je to však nádherný příběh, díky kterému budete vděční za to, že jste naživu. Moje nohy bolely víc s každou kapitolou a to nechci říci, že by kniha byla špatná a já pomalu ztrácela pozornost. King mě jednoduše tak vtáhl do děje, že jsem cítila každou jejich bolest a připadalo mi, že tam kráčím s nimi, cítím jejich únavu a také jejich strach.
Pokud vám tato kniha nepřinese fyzickou bolest, tak pak už nevím, co ano.

"Je to hajzl, jasně. Ale třeba člověk musí bejt hajzl, aby vyhrál."

Stephena Kinga jsem kvůli jeho celosvětovým úspěchům dlouho odsuzovala a odmítala byť jen jednu jedinou knihu přečíst. Nikdy jsem nebyla typ člověka, který by se vyloženě bál rád a tak jsem zkrátka jeho knihy na pultech přehlížela a nikterak se o jeho díla nezajímala. Když jsem však v knihovně spatřila Dlouhý pochod, měla jsem ve vteřině jasno, že si knihu odnáším domů. 

Po pár stránkách jsem si autorům styl naprosto zamilovala. Kniha byla neskutečně čtivá a příběh natolik zajímavý, že jsem knihu nemohla odložit. Jen málokterý autor by zvládl celý příběh napsat takto poutavě. Místo děje je pořád stejné a popsat události tak, aby byl čtenář z příběhu nadšený a bavil ho? To je umění. 

Jeden z hlavních problémů této knihy by mohl být fakt, že se ti chlapci pro tento pochod dobrovolně přihlásili. Proč by někdo se zdravým rozumem takovou věc udělal? V dnešní době to může znít bláznivě, ale musíme si uvědomit, že King tuto knihu napsal v letech 1966-1967, uprostřed války ve Vietnamu, kdy všichni chlapci brali místo v armádě jako privilegium.



Silnice jsou lemovány lidmi, kteří se přišli na pochod podívat nebo fandit svým favoritům. Tato událost je samozřejmě vysílána státní televizí, tudíž chodci nikdy nemají soukromí a mluvit mohou jen tiše a jen o určitých věcech. Pokud chtějí jít na záchod? Musí počítat s tím, že je bude sledovat celý svět a svou potřebu budou muset udělat za chůze. Zpomalení pod čtyři kilometry za hodinu znamená napomenutí - ty potom smrt. 
 "Je mi fuk, jestli vyhrajete, nebo prohrajete, hlavně když vyhrajete." - Vince Lombardi 

Kniha mě bavila, o tom není pochyb, ale lhala bych, kdybych tvrdila, že mne v jistém ohledu nezklamala. Pravidla jsem zkrátka čekala tvrdší a příběh více hororový. Já sama bych asi pár věcí pozměnila (např. aby účastníci museli chodit za sebou a ne v rozestupech, jaké chtějí.) Také bych nejspíš netvrdila, že ujít 150 mil je brnkačka, protože nevím jak vy, ale já ujdu dvacet a mám dost.
To však neznamená, že je tato kniha špatná. King měl jednoduchý nápad a vytvořil z něho něco obrovského, co mohu s klidem nazývat mistrovským dílem. Pokud hledáte něco odpočinkového a místy i strašidelného, tuto knihu mohu vřele doporučit.

 
Tak co, četli jste/chystáte se?:)






13 komentářů:

  1. Fantastická recenze. Knížku jsem četl před čtyřmi lety a za tu dobu jsem se co se týče čtenářského stylu hodně vyvinul, a tak, protože se mi předtím nelíbila, jí teď dám šanci. :)

    OdpovědětVymazat
  2. Knihu je četla, je parádní. :) Jen bych nesouhlasila s pár věcmi v tvé recenzi - nejsem si jistá, že by mladí muži brali být v armádě jako privilegium - před 2. a 1. světovou válkou možná, ale pak asi už moc ne.. Alespoň to si myslím já.
    Pravidla ta hra měla dobrá. Kdyby chodili za sebou, tak by to přineslo spíš problémy - hádky; když by spadl jeden, mohl by srazit další... Soutěž by rychleji skončila a to pořadatelé přeci nechtěli :)

    Jinak tahle kniha hororová není, jestli chceš horor, sáhni po nějakém jiném titulu od Kinga :) třeba Christine, Carrie (ta lae nepatří k nejlepším), nebo si přečti některé povídky :) King píše opravdu skvěle

    OdpovědětVymazat
    Odpovědi
    1. To máš pravdu:) Ale přeci jen, alespoň by to bylo víc hororovější!:D Děkuju za ty knihy, rozhodně si je musím někdy přečíst!:)

      Vymazat
  3. Nečetla jsem, ale chtěla bych. Na knihy od Stephena Kinga se chystám už dlouho! :) Skvělá recenze.

    OdpovědětVymazat
  4. Krásná recenze a hlavně fotky. O knížce jsem vůbec neslyšela, ale rozhodně bych si ji chtěla přečíst. :)

    OdpovědětVymazat
  5. Já tuhle knihu osobně zařazuji mezi ty slabší Kingovky, ale i tak je to samozřejmě pořád dobrá kniha...

    OdpovědětVymazat
  6. Před časem jsem si říkala, že bych si od Stephena Kinga mohla něco přečíst... A teď jsi mě v tom jenom utvrdila. Musím říct, že už tvojí recenzí se mi příběh neobyčejně líbí... Trošku vzdáleně mi to připomíná Hunger games - samozřejmě je obojí v úplně jiné době a obojí spočívá v něčem jiném, ale v obojím jde taky o něco stejného - jeden přežije, zbytek zemře. Takže při příštím nákupu knih vím, co jim tam nenechám :)

    OdpovědětVymazat
    Odpovědi
    1. Jé, tak to jsem moc ráda, že jsem tě tuhle knihu navnadila!:)) Tahle byla také mojí prvotinou od Kinga, a myslím si, že pokud chce člověk začít s něčím jednodušším a ne rovnou krvavou vyvražďovačkou, tak je to určitě skvělá volba:) Dej potom vědět, jak se ti líbila!:)

      Vymazat
  7. Já mám Stephena Kinga opravdu ráda. Mojí prvotinou byla kniha Holčička, která měla ráda Toma Gordona. Knihu jsem četla před x lety a líbila se mi. Od té doby jsem jich přečetla spoustu, např. To, Řbitov zvířátek nebo Pavučinu snů. V nejbližší době bych si ale ráda přečetla Pod kupolí. :)

    OdpovědětVymazat
  8. Už dlouho se na ní chystám, Kinga mám moc ráda, četla jsem ukázku z Dlouhého pochodu a moc mě to zaujalo. Ale jsou ro už roky co se na ní chystám, málo času, věčný problém knihomola :D

    OdpovědětVymazat
  9. Skvělá recenze. Tuhle knihu si chci strašně dlouho přečíst, ale bohužel jsem na ní ještě nenarazila, tak snad to brzy napravím :D

    OdpovědětVymazat
    Odpovědi
    1. Děkuju:) Dlouhý pochod určitě zkus!:) Potom dej vědět, jak se ti líbil!:))

      Vymazat
  10. Od Kinga jsme si s přítelem zatím koupili jen Zelenou míli, ale on jí čte, jen když chodí darovat plazmu a už mu to trvá hrozně dlouho! :D Už se n a tu knížku těším, King mě láká už delší dobu :)
    Děkuji za komentář u mě na blogu :) Můžem se sledovat navzájem, pokud chceš :)
    http://hollychicc.blogspot.cz/

    OdpovědětVymazat

Moc děkuju za každý komentář! Moc si jich vážím:)