sobota 24. ledna 2015

RECENZE: Eleanor a Park

Autor: Rainbow Rowell | Rok vydání: listopad 2014 (USA) | Počet stran: 328 | Vydal: YOLI

Romance ze školního prostředí, neobvyklá je v tom, že hlavní hrdinka není nejkrásnější holka na škole a její milý není nejúžasnější borec; ona je obyčejná, trochu při těle, on nenápadný kluk s částečně asijskými předky. Jejich zvolna se vyvíjející vztah překvapí je samotné a je líčený tak, že když se poprvé vezmou za ruku, připraví to o dech je i čtenáře.

~*~*~

Eleanor & Parkem se českým čtenářům poprvé představuje oblíbená americká spisovatelka Rainbow Rowell, která s touto knihou v Americe sklidila nebývalé úspěchy a může se pyšnit i výhrou v Goodreads Awards 2013. Autorka v tuto chvíli žije v Nebrasce se svým manželem a dvěma syny. Eleanor a Park je dílo, které je zařazeno do oddílu pro dospívající mládež a v česku bylo vydáno v listopadu 2014.

Příběh se odehrává v roce 1986, což mi s odstupem času přijde jen jako taková ´nálepka navíc´, jelikož děj se klidně mohl odehrávat i v dnešní době a čtenář by vůbec nic nepoznal. Jediným takovým ´návratem do minulosti´ tu jsou kazetové nahrávky, ale opravdu bych se spíš přikláněla k tomu, že autorka chtěla jen něco speciálního. Ale možná jsem jen až moc velký puntičkář.
Abych samozřejmě zas neodbočila od tématu, tak se příběh odehrává v Americe, podrobněji ve městě Omaha, které až na pár obyčejných obchůdků není nijak zvlášť zajímavé. Většina rodin si tu žije své zaběhlé životy, které jim však se začátkém nového školního roku od základu změní na pohled opravdu výstřední Eleanor s osobitým stylem oblékání a dlouhými zrzavými vlasy, do kterých si při každé příležitosti strčí nějakou další dekoraci. Není ani divu, že to tahle dívka nemá ve školním prostředí vůbec lehké a musí se potýkat se spousty narážek jak na její oblékání, tak na její postavu, která se kompletně vymyká středoškolskému ideálu dívky.
Naštěstí hned v autobuse potká Parka, který jí postupně poznává opravdu takovou, jakou je a pomalu se do ní zamiluje. Pomáhá jí přežít nadávky od místních spolužáků, ale i tyrantské poznámky jejího věčně ožralého nevlastního otce.

Dějem nás provází jak Eleanor, tak Park. Psaní z pohledu obou mi přišlo dost zajímavé, protože se jejich pohledy střídaly v kapitole hned několikrát a někdy to ději dodávalo tu správnou atmosféru. Palec nahoru! Také musím snad poprvé pochválit české nakladatelství YOLI, které zvládlo vydat knihu s opravdu krásnou obálkou. Možná bych se i dohadovala, že je lepší než ta zahraniční, což už je opravdu co říct. Pro srovnání americká zde.

Kniha byla opravdu čtivá a tak mi příběh doopravdy utíkal před očima. Líbil se mi autorčin styl popisování postav, jelikož v některých knihách ho často postrádám a potom jsem celá zmatená a nemohu si představit hlavní hrdiny. U Eleanor a Parka jsem s tím problém vůbec neměla. I když mi Eleanor popisovala opravdu nepříjemně a ze začátku jí vybarvovala velmi nesympaticky. Osobně mi Eleanor zkrátka nesedla, a byla jsem hodně překvapená, že mi to zas až tolik nevadilo. Autorka příběhu chtěla v první řadě poukázat na šikanu, které tu je, byla, a bude pořád. Místy jsem se držela, abych nezačala křičet, ale k mému štěstí Park vždy zasáhl za mě a já se tak postupně opět mohla uklidnit.
Fascinující příběh, opravdu mne zaujal a věřím, že jsem ho nečetla naposledy.

Víte, neřekla bych, že to je zrovna "chytrá, sexy romance", taky bych zrovna neřekla, že to zrovna "duní punkrockovou hudbou", ale ta kniha byla vážně skvělá. Na můj vkus některé pasáže mírně uspěchané, ale to se dalo při stránkovém rozpoložení čekat. Tu knihu jsem si neoblíbila od první kapitoly. Ani od té druhé. Zkrátka mi to prostě nepřipadalo tak originální a úžasné, jak všichni ostatní popisovali. Ale Rowellová tomu na konci dala takové grády, že jsem jen tupě koukala na poslední větu a oči se mi pomalu zalévaly slzami. Osobně ten konec miluju. Pro tuhle knihu se hodí, netvrďte mi, že ne. Jsem ráda, že to neskončilo jako nějaká obyčejná podřadná romance, ve stylu "Ahoj,ahoj,miluju tě,konec". Vážně nelituju, že jsem si tu knihu koupila. A opravdu by jste si ji měli přečíst, pokud nad tím právě uvažujete. Nebudete litovat.

Knize dávám 5 hvězdiček.