sobota 8. listopadu 2014

Recenze: Zůstaň se mnou

 V originále: If I stay | Autor: Gayle Forman | Rok vydání: Srpen 2014 | Počet stran: 183
 


Talentovaná violoncellistka Mia si vždy myslela, že nejtěžším rozhodnutím jejího života bude volba, zda jít za hlasem svého srdce, jenž jí radí zůstat s Adamem, nebo se naplno věnovat druhé osudové lásce – hudbě –, protože to by znamenalo soustředit veškerou energii na studium na prestižní umělecké škole. Jednoho únorového rána se však všechno změní. Když se Mia po děsivé autonehodě probere, nic necítí. Vidí své mrtvé rodiče, těžce zraněného bratra – a nakonec samu sebe. Zatímco její tělo je v kómatu, ona sama může vidět a slyšet vše, co kolem děje. A najednou se musí rozhodovat, zda na tomto světě vlastně chce ještě zůstat, anebo zda o svůj život, který beztak visí na vlásku, bojovat přestane.

  ~*~*~

 Na tuhle knihu jsem narazila jednoho pátečního večera, když jsem si pročítala různé recenze a hledala různé tituly jako dárky pod stromeček - já vím, "trochu" brzo. Tahle mi jednoznačně cvrnkla do nosu a přečetla jsem o ní vše, co se za těch pár hodin, co mi zbývalo než budu muset vypnout notebook a vyparádit se do divadla, dalo. K mému překvapení jsem zjistila, že žiju pod horama a nemám nejmenší tušení, že v kině už naplno běží i film. Jediný, co jsem měla na mysli bylo: "Objednat lístky.. hned!" a za pár dní už jsem seděla v kině s velkou coca colou a nechávala se unášet nádherným příběhem Gayle Formanové. 

Co si myslíte, že udělá pravý knihomol po shlédnutí filmu? Ano, hádáte správně - rozběhne se do nejbližšího knihkupectví a koupí si knihu filmu, který právě viděl. A tak jsem běžela.
Ještě teď si vzpomínám, jak jsem tam tak chodila, rozhlížela se okolo a zasněně koukala na ty všechny tituly knížek. Tohle nakupování zaručeně miluju. Hledala jsem knížku, která by pro mě byla perfektní - smutná, romantická s trochu dobrodružství. Nakonec jsem skončila s dvanácti tituly v mé náruči, sedla si do křesla a pomalu si procházela anotace jednotlivých knih. Avšak o osudu všech už bylo předem rozhodnuto - vybrala jsem si "Zůstaň se mnou" a knihu nesoucí název: "Bílá jako sníh, rudá jako krev," která mi zatím leží v polici a čeká na přečtení. Musím říct, že rozhodování bylo opravdu težké a to už ani nemluvím o tom, jak pořád kolem mě procházel pán s kuchařkami a čekal, až si všechno dočtu a zvednu se, aby si mohl sednout. Někteří lidi spěchají pořád. Nevím jak vy, ale když já se rozhlédnu po knihkupectví.. čas jako kdyby se zastavil... Tedy ne úplně, protože jsem do deseti minut musela vyjít ven a stihnout vlak, ale vy určitě chápete, jak to myslím. Jako kdyby to byl můj svět - pěkně drahý svět podotýkám! - a já v něm klidně strávila i hodiny.

Abych vám knihu nějak tak v kostce představila: Jedná se o příběh náctileté slečny Mii, která prodělá ošklivou autonehodu se svou rodinou a jak už to tak bývá, tak začíná bojovat o život. Celé dění v nemocnici Mia sleduje, dalo by se říct jako "duch", který jenom přihlíží, ale nemůže ovlivnit situaci. Nápad to je pěkný, ale poněkud neoriginální. Pokud se tu najdou někteří nadšenci Saving Hope, pochopí.. No každopádně..Mia se postupně vrací do svých vzpomínek a vypráví nám ty nejšťastnější, i ty nejsmutnější.  Popisuje nám její poněkud komplikovaný vztah s Adamem - klukem, kterého bude milovat každá slečna! Na výběr herce jsem si tedy rozhodně stěžovat nemohla. Popláčete si, o to se nebojte.


Koncpet samotného příběhu není vůbec špatný. Hlavní hrdinkou je na první pohled naprotosto obyčejná dívka plá snů a idejí. Člověk se někdy sám sebe musí zeptat, co by v Miině situaci udělal sám. Sedla jsem si s ní, tedy někdy jsem s jejími názory přímo nesouhlasila, ale její charakter byl nádherný a každý si v něm zajisté našel svou krásu. Je hodná, upřímná, svá a když je smutná, trhá vám to srdce. Prostě charakter, který si každý zamiluje.


Nakonec tedy musím říct, že příběh je nádherný. Kniha je poučná, film srdcervoucí. Formanová psát prostě umí, o tom není pochyb. Je to jeden z těch příběhů, ke kterému si uvaříte zelený čaj - můj oblíbený! - lehne si do postele a pomalu se necháváte unášet celou dějovou linkou. Oblíbíte si to, zamilujete si to.. A knihu budete zavírat s pocitem, jako kdyby vám někdo silně udeřil do břicha. Jsem opravdu ráda, že jsem na příběh Mii narazila a mohla si s ní projít celým jedním dnem. Bohužel někdy mi příběh připadal napsaný už hodně zjednodušeně a některé části byly vyprávěny pouze fakty. Pointa knihy však vůbec není špatná! Akorát práce režisérů a herců na mě zkrátka zapůsobila víc.

 Ano, svým způsobem přiznávám, že film byl lepší. S Miou jsem prožívala příběh tak krásný, že mi to místy i trhalo srdce. Konec filmu byl předvídatelný, samozřejmě.. místy jsem i přemýšela, jestli by se pro tento příběh víc nehodil konec smutný... no každopádně, kniha nezklamala. Byla milá, příjemná, konec úchvatný.. Poplakala jsem si.. a to jsem chtěla.. takže chcete znát můj názor? Jsem spokojená.. moc :) Chcete příběh prožít? Na nic nečekejte.


 Nakonec knize tedy dávám 70%
Kdybych měla knihu představit jedním slovem, jaké by to bylo? Naděje. 

Děkuju všem za přečtení recenze! Určitě napište komentáře, co si o knize myslíte vy :)) 

 


Žádné komentáře:

Okomentovat

Moc děkuju za každý komentář! Moc si jich vážím:)